Alegerile lor vs. alegerile noastre

3.11.2014

Domnul Marian Muhuleţ, purtător de cuvânt al Biroului Electoral Central, s-a pronunţat ieri cu privire la posibilitatea cetăţenilor de a-şi multiplica singuri declaraţiile pe proprie răspundere, după cum urmează: “Legea nu interzice. A fost o dispoziţie a BEC care prevede că aceste tipizate se distribuie numai în secţia de votare” (sursă http://www.gandul.info/stiri/alegeri-prezidentiale-2014-bec-interzice-alegatorilor-sa-si-printeze-formularele-cu-declaratia-pe-propria-raspunde-desi-in-mai-multe-sectii-din-bucuresti-s-au-epuziat-13485444). S-a referit la situaţia existentă în secţiile de votare din stăinătate, dar şi din ţară, secţii care, din motive neştiute, au rămas fără formulare pe proprie răspundere pentru persoanele care votau în străinătate ori la alt domiciliu decât cel înscris în copii ale listelor electorale permanente.

Nu am găsit pe site-ul Biroului Electoral această dispoziţie, cum a numit-o dl. Muhuleţ, am găsit, în schimb, celebrul formular al declaraţiei pe proprie răspundere, formular care îl obligă pe semnatar să se supună rigorilor legii în măsura în care are gânduri de vot multiplu. Acesta nu repretintă un tipizat emis (adică poartă antetul unei instituţii), înseriat ori numerotat, prin urmare el poate fi multiplicat de oricine, fără a-i schimba valoarea şi efectele juridice pe care poate să le aibă. Nu văd de ce un copiator de la Prefectură ori Primărie este ceva mai oficial decât unul aflat într-o şcoală ori acasă la un cetăţean. Efectul juridic este dat nu de către proprietarul copiatorului ci de asumarea pe proprie răspundere că nu încalci legea. Care ea, semnatura, produce aceleaşi efecte juridice indiferent dacă este dată pe hol, afară, acasă ori în faţa unui membru al secţiei de votare. După cum efectul juridic este acelaşi, indiferent dacă completezi nişte spaţii goale ori dai o declaraţie olografă, întrucăt aceste efecte juridice nu fac diferenţa, într-o lume normală, între litera tipărită şi cea de mână.

Se pare că membrii Biroului Electoral Central nu ştiu acest lucru şi că interpretează legea în sensul îngrădirii unor drepturi constituţionale (în spetă, dreptul la vot) şi nu al garantării lor.

Ministerul Afacerilor Externe are un comportament mizerabil cu proprii cetăţeni, în vreme ce Biroul Electoral Central reinventează codul civil acreditând ideea ca izvorul de drepturi şi obligaţii, chiar şi în sfera ilicitului penal, nu se poate adăpa decât din literă tipărită. Este prea mult!

Georgiana Iorgulescu

Centrul de Resurse Juridice

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann