Vizită de monitorizare: CENTRUL PENTRU COPII CU DIZABILIĂŢI „SF. ANDREI” BUCUREŞTI, SECTOR 6

Raportul în format PDF

Data şi durata vizitei:

13 ianuarie 2014:

9:00 – 9:30 – Centrului pentru copii cu dizabiliăţi „Sf. Andrei”

9:30-14:15 – Centrul pentru copii cu dizabilităţi „Domniţa Bălaşa”

14:30-16:00 -Grădiniţa „Buburuza Mare”.

Echipa de monitorizare :

Silvia Tăbuşcă, expert-monitor drepturile omului, jurist, Centrul de Resurse Juridice

Manuella Manu, expert-monitor drepturile omului, psiholog, Centrul de Resurse Juridice

  1. Localizarea şi strunctura Centrului pentru copii cu dizabiliăţi „Sf. Andrei”

În data de 13 ianuarie 2014,  reprezentantele Centrului de Resurse Juridice au realizat o vizită inopinată de monitorizare a felului în care sunt respectate drepturile persoanelor cu dizabilităţi mintale ca beneficiari ai serviciilor sociale oferite de Centrul pentru copii cu dizabiliăţi „Sf. Andrei” din str. Aleea Istru nr. 4, sector 6, Bucureşti.

Şef Centru: Loredana Mihaela Stănescu, profesor de sport

Tel.: 021/5695586

E-mail: sfandrei34@yahoo.com

Site: http://www.protectiacopilului6.ro/directia-protectia-copilului_doc_38_centrul-pentru-copii-cu-dizabilitati-sf-andrei_pg_0.htm

 

Centrul se află situat în imediata apropiere a şcolii gimnaziale speciale „Constantin Păunescu” (http://www.scoalaspeciala11.ro) cu care împarte curtea exterioară, bucătăria şi sala de mese. La momentul vizitei, Centrul era în renovare totală şi nu ni s-a permis accesul în zona respectivă deoarece copiii fuseseră mutaţi. Lucrările de renovare au început în toamna anului precedent când beneficiarii au fost plasaţi temporar, începând cu luna octombrie, în alte două locaţii:

·         Centrul pentru copii cu dizabilităţi „Domniţa Bălaşa”, situat de cealaltă parte a şcolii gimnaziale speciale „Constantin Păunescu”

(http://www.protectiacopilului6.ro/directia-protectia-copilului_doc_37_centrul-pentru-copii-cu-dizabilitati-domnita-balasa_pg_0.htm);

·         Grădiniţa „Buburuza Mare”, grădinită particulară ce funcţionează în spaţiile Primăriei sectorului 6 din str. Orşova nr. 98

(http://www.rocopilul.ro/gradinite/gradinita-buburuza-mare-sector-6).

 

Şefa Centrului „Sf. Andrei” ne-a comunicat faptul că beneficiarii vor rămâne în centrele menţionate mai sus până la finalizarea construcţiei a două căsuţe de tip rezidenţial care sunt poziţionate în spatele Centrului. Noul Complex „Furnicuţa” va avea o capacitate de 24 de persoane, câte 12 persoane în fiecare căsuţă. Aici vor fi mutaţi numai beneficiarii care se află în plasament. Se estimează că o căsuţă va fi finalizată la sfârşitul lunii martie – în aceasta fiind mutaţi 12 beneficiari care merg la şcoală (8 beneficiari care acum se află în Centrul pentru copii cu dizabilităţi „Domniţa Bălaşa” şi 3 sau 4 beneficiari aflaţi în grădiniţa „Buburuza Mare”), iar ce-a dea doua căsuţă ar putea fi dată în folosinţă în vara anului 2014. În cea de-a doua căsuţă vor locui 12 beneficiari cu deficienţă de intelect severă ce se află temporar în grădiniţa „Buburuza Mare”.

  1. Personalul Centrului pentru copii cu dizabiliăţi „Sf. Andrei”

La momentul vizitei, în Centrul pentru copii cu dizabiliăţi „Sf. Andrei” era prezent numai personal administrativ şi o asistentă medicală. Personalul care lucrează direct cu beneficiarii (asistentele medicale şi referenţii) a fost deplasat, împreună cu aceştia, în cele două locaţii amintite.

În Centrul pentru copii cu dizabilităţi „Domniţa Bălaşa” au fost deplasaţi 8 referenţi  care au în îngrijire 24 de beneficiari (8 în plasament şi 15 interni, „unul nu vine”); serviciile medicale fiind oferite de personalul medical de specialitate al Centrului care-i găzduieşte temporar.

Deşi numărul de referenţi alocat beneficiarilor din acest Centru este mare, cu greu am reuşit să aflăm câţi copii au în grijă. Iniţial, vizitând cele 4 camere în care sunt cazaţi copiii, ni s-a comunicat că acolo sunt 22 de beneficiari (în prima discuţie cu personalul întâlnit la Centrul „Sf. Andrei” ni se dăduse un număr de 21) . Ulterior, şefa Centrului „Domniţa Bălaşa”, D.S., ne-a spus că sunt 24 de copii ce aparţin centrului vecin pe care îi cazează temporar. Solicitând informaţii suplimentare, destul de greu am reuşit să „adunăm” împreună cu referenţii Centrului „Sf. Andrei” 23 de beneficiari. Deoarece numărul nu coincidea cu cel menţionat de şefa Centrului „Domniţa Bălaşa”, concluzia a fost că, de fapt, „unul nu vine… este intern şi nu-l mai lasă parinţii”. Este vorba de R.O. Nu ni s-a put spune motivul invocat de părinţi pentru care copilul nu mai este lasat să meargă în Centru.

La centrul „improvizat” în grădiniţa „Buburuza Mare” au fost deplasaţi 5 referenţi, 5 asistente medicale şi 15 infirmiere care au în îngrijire 15 copii cu deficienţă de intelect medie şi severă (dintre aceştia 13 beneficiază de măsura de protecţie de tip plasament şi 2 sunt interni).

Datorită nivelului de salarizare scăzut, Centrul nu mai are niciun medic; o dată pe lună beneficiarii din grădiniţa Buburuza sunt vizitaţi de un medic psihiatru. Psihologul este comun cu cel al Centrului „Domniţa Bălaşa”. Toate formele de terapie au fost suspendate odată cu mutarea beneficiarilor. Argumentele personalului au constat în faptul că cei 26 de copii care merg la şcoală au acces la servicii de kinetoterapie şi la terapia tulburărilor de limbaj cel puţin o dată pe săptămână. Una dintre terapiile care este continuată constă în şedinţele din cadrul programului “Terapie asistată de câini”, derulat de asociatia VierPfoten în colaborare cu cabinetul de psihologie.

 

  1. Beneficiarii Centrului pentru copii cu dizabiliăţi „Sf. Andrei”

În prezent, de serviciile oferite în cadrul Centrului beneficiază un număr de 152 de copii: 23 în plasament, 8 interni şi 121 semiinterni. Copiii aflaţi în plasament beneficiază de masă şi cazare permanent, copiii în regim de internat se află în Centru săptămânal de luni până vineri (cu excepţia week-end-urilor şi a vacanţelor şcolare), perioada în care beneficiaza de aceleaşi servicii ca şi cei aflaţi în plasament. Beneficiarii aflaţi în regim de semiinternat au trei mese zilnice, de luni până vineri, cu exceptia week-end-urilor şi a vacantelor şcolare.

Beneficiarii sunt orientaţi şcolar către Şcoala Specială nr. 11 “Constantin Păunescu”, Şcoala pentru copii cu deficienţe de auz “Sf. Maria” sau către şcoli profesionale (Şcoala de arte şi meserii – S.A.M. 2), în funcţie de nivelul de dezvoltare şi tipul de dizabilitate. Trei copii cu vârste de 16 şi 17 ani merg la S.A.M. 2. Ei sunt însoţiţi de către un referent până la şcoala aflată pe Şoseaua Pantelimon.

 

Beneficiarii cazaţi în Centrul pentru copii cu dizabilităţi „Domniţa Bălaşa” (23 copii: 8 plasament şi 15 interni)

Cei 23 de copii sunt cazaţi în 4 camere situate la etajul 2 al Centrului „Domniţa Bălaşa”, pe etajul cu fete, deşi 17 dintre beneficiari sunt băieţi. Într-o cameră sunt cazate 6 fete, iar în alte 3 camere sunt cazaţi câte 5 băieţi  (există o neconcordanţă între datele furnizate în anumite momente ale discuţiei cu privire la numărul de beneficiari).

Camerele sunt spaţioase şi luminoase, cu sertare la pat pentru obiecte personale (copiii cărora li se aplica măsura de protecţie de tip plasament aveau periuţe, pastă de dinţi, săpun, prosoape; hârtia igienică trebuia cerută de la infirmiere). În fiecare cameră erau dulapuri pentru haine; unele dintre ele erau închise cu lacăt deoarece acestea erau folosite de referenţii care lucrau acolo pentru a-şi păstra obiectele personale şi alte materiale consumabile precum hârtia igienică, pampers, săpun etc. Experții au rugat referentul prezent să deschidă dulapul său pentru confirmare.

Cei 23 de copii folosesc 3 toalete şi 3 cabine de duş care se găsesc în spaţiul comun destinat băii fetelor. Discutând cu personalul celor două centre despre utilizarea aceluiaşi spaţiu de către băieţi şi fete experților le-a fost comunicat că este o chestiune temporară (personalul centrului „Domniţa Bălaşa”) şi că nu reprezintă o problemă reală (personalul centrului „Sf. Andrei”) deoarece de cele mai multe ori băieţii sunt însoţiţi la baie de referenţi.

Sala de mese şi bucătăria este comună pentru cele 2 centre şi şcoală, asigurând masa pentru 254 de copii (102 copii ai Centrului „Domniţa Bălaşa” şi 152 copii ai Centrului „ Sf. Andrei”) care mănâncă în 3 serii. Meniul de prânz era comun tuturor copiilor şi cuprindea, în ziua vizitei, supă de zarzavat, ficaţei prajiţi şi garnitură de cartofi.

Ca urmare a discuţiilor cu beneficiarii s-a constatat că:

w  în general, nu au motive să se plângă de condiţiile de cazare sau felul în care sunt trataţi de către personalul Centrului;

w  au fost informaţi înainte că se vor muta temporat din incinta Centrului „Sf. Andrei”, până când vor fi finalizate căsuţele. Deşi le plăcea mai mult să stea în „centrul lor”, ideea că vor fi cazaţi în curând în căsuţe îi bucură foarte tare;

w  deşi cel puţin 3 dintre cei 5 beneficiari cu care am discutat aveau probleme de sănătate dentară, o fetiţă – N. – chiar probleme mari (3 măsele sparte doar rădăcini şi alţi 2 dinţi afectaţi), aceştia nu beneficiază de acces la stomatolog („nu vor să ne ducă”, „nu sunt bani”, „am fost odată când mă durea foarte tare”);

w  N. a sesizat ceea ce era firesc, incomoditatea de a folosi toaleta împreună cu băieţii („nu-mi place că băieţii intră peste noi în toaletă”);

w  un angajat al Centrului (D.) „ţipă mereu la noi şi ne ceartă”. Discutând cu şefa Centrului despre comportamentul angajatului său am constatat că îi era cunoscut şi îl consideră „necesar” şi „util” pentru dezvoltarea copiilor deoarece ei pot vedea în el caracterul „unui bărbat”. Nu consideră că abuzul verbal este o problemă;

w  nu există telefon sau cutie poştală şi timbre în Centru deoarece beneficiarii nu comunică cu nimeni; doar 4 copii mai păstrează contactul cu membri ai familiei;

w  nu există registru de contenţionări; beneficiarii cazaţi în Centrul „Domniţa Bălaşa” având o dizabilitate uşoară sau medie şi nu este necesară contenţionarea lor;

w  în timpul liber şi în week-end-uri activităţile desfăşurate vizează diverse jocuri (mimă, nu te supăra frate, cărţi) sau se iese în parc. Cel puţin o dată pe an se organizează o excursie la mare  şi/sau munte, confirmată de beneficiari.

 

Beneficiarii cazaţi în Grădiniţa „Buburuza Mare”  (15 copii: 13 plasament şi 2 interni)

La momentul vizitei, în incinta Centrului persista un miros intens de urină. Camerele sunt moderne, curate, dar mici (aproximativ ¾ m) pentru numărul de copii cazaţi în fiecare cameră.

Cei 15 copii sunt distribuiţi pe cele două paliere ale fostei grădiniţe (o vilă într-o zonă rezidenţială foarte frumoasă). La etajul 1, în trei camere, sunt cazaţi 9 beneficiari cu deficienţă de intelect medie şi probleme de sănătate mai uşoare. Într-o cameră stau 2 băieţi şi-o fată (vârste de 8 ani) care merg împreună la şcoală unde sunt transportaţi cu un microbuz. Tot la etaj mai sunt încă 2 camere, una de fete şi una de băieţi, în care sunt cazaţi câte trei beneficiari. Fiecare cameră are baia ei. Accesul în baia personalului se face printr-una dintre camerele beneficiarilor.

La parter sunt cazaţi, într-un salon mai mare, 6 copii cu dizabilităţi severe. 4 paturi de o persoană erau lipite şi pe acestea, de-a valma, stăteau cei 4 beneficiari. Un al cincilea pat se găsea separat, în spatele usii, deoarece beneficiarul respectiv era violent. Mai erau 2 pătuţiri; în unul era o persoană care părea să nu iabă spaţiul necesar să se desfăşoare acolo, iar al doilea pătuţ era gol deoarece beneficiarul din el era la şcoală. Unul dintre adolescenţi era autoagresiv, lovindu-se la cap singur (avea câteva echimoze). Un alt beneficiar, avea sânge pe dinţi şi buze. Infirmiera care avea grija de el a spus că aşa a fost adus de acasă, acest beneficiar fiind intern şi tocmai revenise în Centru.

În baia de la parter, în cabina de duş, era un furtun mare verde ce era folosit pentru spălarea rapidă a beneficiarilor. Nu există registru pentru contenţionare. Când este necesar, la decizia personalului, se foloseşte cămaşa de forţă, însă cel mai des copiii sunt plimbaţi în curtea destul de frumoasă şi spaţioasă pe care o împarte cu o altă vilă în care, în prezent, funcţionează o grădiniţă privată. Nu există un spaţiu care să poată fi folosit ca izolator.

Adolsecenţii cu dizabilitate severă, găzduiţi aici, nu beneficiau de căruciare pentru a fi scoşi la plimbare, asistenta medicală ne-a specificat că “îi luăm în braţe pe fiecare la plimbare”.

  1. Recomandări

În conformitate cu prevederile art. 21 (4), într-o interpretare coroborată cu lit. i) a art. 22, din Legea 487/2002 privind sănătatea mintală şi protecţia persoanelor cu tulburări psihice, Centrului pentru copii cu dizabiliăţi „Sf. Andrei” trebuie să aibă în vedere faptul că:

„serviciile medicale şi îngrijirile de sănătate mintală … trebuie să corespundă atât cantitativ, cât şi calitativ prevederilor prezentei legi”.

În consecinţă, ca urmare a constatărilor realizate pe parcursul vizitei de monitorizare, recomandăm următoarele:

v  în conformitate cu prevedrile art. 25 din Legea 487/2002:

·         să se asigure continuitatea îngrijirilor şi acoperirea diversităţii nevoilor de evaluare, tratament, reabilitare şi reintegrare a beneficiarilor (inclusiv pe parcursul perioadei în care beneficiarii sunt temporar în alte locaţii);

·         să se asigure şi să se dezvolte modele de îngrijire comunitară;

·         să se asigure implementarea unor proceduri de evaluare şi terapie adecvate şi active pentru asigurarea de ingrijiri complete, în conformitate cu normele internationale;

·         să se utilizeze metode terapeutice şi instrumente terapeutice(achiziţionarea de materiale psihopedagogice : jocuri, grile de observaţii)care să contribuie la restabilirea, menţinerea şi dezvoltarea capacităţii beneficiarilor de a se autoadministra (inclusiv pe parcursul perioadei în care beneficiarii sunt temporar în alte locaţii);

·         să se respecte viaţa privată a beneficiarilor.

v  în conformitate cu prevedrile art. 26 din Legea 487/2002:

·         să se ia toate măsurile necesare privind apărarea beneficiarilor de daunele pe care ar putea să le producă maltratările din partea altor pacienţi (izolarea de comunitate, în condiţiile legii, a persoanelor care sunt agresive), ale personalului de serviciu sau ale altor persoane (sancţionarea personalului care agresează beneficiarii) ori de alte acte de natură să antreneze o suferinţă fizică sau psihică;

·         îngrijirile beneficiarilor să se acorde în mediul cel mai puţin restrictiv, prin proceduri cât mai puţin restrictive (să se recurgă la alte metode eficiente de îngrijire înainte de aplicarea măsurilor contenţionării sau izolării), care să respecte pe cât posibil integritatea fizică şi psihică şi să răspundă nevoilor de sănătate, precum şi necesităţii de a asigura securitatea fizică a celorlalţi.

v  în conformitate cu prevedrile art. 34 şi art. 44 din Legea 487/2002:

·         informarea beneficiarilorcu privire la drepturile care le revin şi asupra faptului că pot formula plângeri privind încălcarea drepturilor prevăzute de prezenta lege (crearea unui registru pentru plângeri, precum şi stabilirea unei proceduri/comisii interne de rezolvare a acestora).

v  în conformitate cu prevedrile art. 39 şi 40 din Legea 487/2002:

·         restricţionarea libertăţii de mişcare să se facă în conformitate cu cerinţele legii; să se folosescă pentru izolare spaţii amenajate conform standardelor legale; să se creeze un registru special pentru contenţionări în vederea monitorizării corecte a aplicării acestei măsuri.

v  în conformitate cu prevedrile art. 42 din Legea 487/2002:

·         mediul şi condiţiile de viaţă acordate beneficiarilor trebuie să fie pe cât posibil cât mai apropiate de viaţa normală a persoanelor de vârstă corespunzatoare;

·         pentru petrecerea timpului liber al beneficiarilor în conformitate cu cerinţele legale recomandăm înfiinţarea unor cluburi sau dezvoltarea unor  mijloace care să le permită să aibă ocupaţii active, adaptate mediului lor social şi cultural, inclusiv pe parcursul perioadei în care beneficiarii sunt temporar în alte locaţii.

  1. Concluzii generale

Echipa de monitorizare a CRJ a constatat, în urma vizitei inopinate de monitorizare a modului în care sunt respectate drepturile persoanelor cu dizabilităţi mintale în locaţiile folosite temporar pentru cazarea beneficiarilor Centrului „Sf. Andrei” că, în general, prevederile legale sunt respectate, exceptând cazurile concrete la care s-a făcut referire mai sus.

Cazarea temporară a beneficiarilor în alte „centre” nu poate reprezenta o scuză pentru nerespectarea prevederilor legale şi pentru suspendarea unor activităţi sau terapii necesare restăbilirii, menţinerii şi dezvoltării capacităţii beneficiarilor de a se autoadministra şi dea avea o viaţă pe cât posibil cât mai apropiate de viaţa normală a persoanelor de vârsta lor.