Raport monitorizare Complexul de Servicii Măgura Codlea, Brașov

24.11.2014

Raport monitorizare Complexul de Servicii Măgura Codlea, Brașov

04.02.2015

Informare monitorizare DGASPC Brașov

20.03.2015

Răspuns DGASPC Brașov

 


Informaţii generale:

Complexul de Servicii Măgura Codlea din jud. Braşov are o capacitate de 76 de locuri destinate persoanelor cu dizabilități intelectuale sau probleme de sănătate mintală. Aici locuiesc efectiv 57 de persoane cu vârste între 3 şi 26 de ani.

Complextul are în structura sa 6 centre, însă doar o parte din aceastea au locuri pentru persoanele cu dizabilități intelectuale sau probleme de sănătate mintală. Toate cele 6 centre sunt găzduite în aceeaşi clădire.

Cele mai importante observaţii din vizita de monitorizare CRJ:

  • Tratament degradant în gestionarea situaţiilor de criză: persoana este imobilizată şi stropită cu apă rece sau ameninţată cu internarea la spitalul de psihiatrie

Gestionarea situațiilor de criză: copilul este imobilizat de 2 educatori și stropit cu apă rece în față. Personalul din centru utilizează această tehnică de mai bine de 20 de ani, la sugestia unuia dintre medicii angajați în centru la acea vreme. În cazul în care situația nu se remediază este chemată salvarea. Conform declarațiilor copiilor, în cazul în care cineva face ”o criză”, doamnele amenință cu consemnarea, cu chemarea salvării, iar pentru fetele de la Aurora “chiar cu transferul la Ghimbav”. În cazul în care salvarea este chemată –”mă duce, mă consultă, mă întreabă de ce am ajuns la spital, ma bagă în spital, în salon în pijamale; anul trecut am stat 3 săptămâni” (Extras din Raport)

  • Conflictul de interese în ce priveşte persoana reprezentantului legal al minorilor
[Contractele de servicii sociale] sunt semnate de managerul de caz și de șeful de centru. La art.II.B se specifică faptul că „părintele/reprezentantul legal are dreptul: b) de a formula verbal/în scris reclamații cu privire la serviciile sociale oferitee) de a-și exprima nemulțumirea cu privire la acordarea serviciilor sociale„. Considerăm că în cazul majorității beneficiarilor, reprezentantul legal este Directorul DGASPC, iar prevederile sus-menționate crează un conflict de interese cu privire la calitatea serviciilor acordate/primite. (Extras din Raport)

  • Nu există o procedură pentru plângeri

Copiii nu cunosc procedura de plângeri, susțin că dacă au o problemă vorbesc cu educatoarele sau cu șefa de centru. La șefa de centru apelează de regulă dacă au o problemă cu educatoarele. Deși exista un registru pentru plângeri el nu avea nicio plângere înregistrată. În prezența noastă, Directoarea Complexului a solicitat crearea acestui registru, menționând că nu a știut că trebuie să existe. (Extras din Raport)