6 ani de la summit-ul NATO la Bucureşti: Jandarmeria găsită vinovată pentru abuzuri asupra cetăţenilor, dar lăsată nepedepsită

Acum şase ani, cu ocazia găzduirii summitului NATO, statul român a suspendat pentru câteva zile unele drepturi ale cetăţenilor. Dreptul la liberă circulaţie a fost refuzat unor cetăţeni ai Uniunii Europene, pentru că aveau asupra lor pliante sau CD-uri. Mai mulţi cetăţeni români au fost filaţi şi reţinuţi abuziv, iar 60 de tineri români şi străini au fost agresaţi şi privaţi de libertate de către jandarmi. Folosim prilejul manifestărilor festiviste, generate de împlinirea a 10 ani de la intrarea României în familia NATO, ca să atragem atenţia că s-au împlinit 6 ani de când responsabilii de abuzurile comise cu ocazia summit-ului NATO de la Bucureşti sunt nepedepsiţi, în ciuda faptului că justiţia i-a găsit vinovaţi.

***

Pe 2 aprilie 2008, aproximativ 60 tineri români şi străini au fost agresaţi şi privaţi de libertate de forţe ale Jandarmeriei Române, deşi se aflau pe o proprietate privată, în incinta fostei fabrici Timpuri Noi, departe de locul desfăşurării Summit-ului, unde organizau evenimente culturale. După aproape şase ani de plimbări între Parchetele civile şi militare, justiţia s-a pronunţat, totuşi, asupra acestui caz, în decembrie 2013.

Ordonanţa Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti, nr. 104/P2013 din 16.12.2013 a identificat persoanele vinovate de abuzurile comise în hala de la Timpuri Noi, aceştia fiind lucrători ai Jandarmeriei şi un singur angajat al Poliţiei. Aceştia au fost urmăriţi penal pentru purtare abuzivă (art.250 din vechiul Cod Penal). Totuşi, nu s-a dispus urmărirea penală pentru Art. 246. (Abuzul în serviciu contra intereselor persoanelor) şi nici pentru Art. 189. (Lipsirea de libertate în mod ilegal) în cazul poliţiştilor de la Secţiile 10,11,12,13.

Din Ordonanţă reiese că verificările interne ale Jandarmeriei au stabilit că în ziua de 2 aprilie 2008 au intervenit în zona Timpuri Noi efectivele Batalionului 3 Jandarmi, sub coordonarea lt.col. Lepădatu Ion. Au fost identificaţi 12 militari jandarmi prezenţi la hala Timpuri Noi, aceştia fiind audiaţi de procurorul de caz. Aceştia nu şi-au recunoscut faptele, procurorul consemnând în Ordonanţă că pe parcursul urmăririi penale au avut o atitudine nesinceră, iar declaraţiile lor sunt „neverosimile” – „În realitate, învinuiţii au încercat să împiedice aflarea adevărului şi tragerea lor la răspundere.”(pag.12)

Procurorul a constatatcă din declaraţiile martorilor şi victimelor agresiunii, precum şi din certificatele emise de Institutul Naţional de Medicină Legală Mina Minovici, s-a confirmat existenţa unor agresiuni fizice împotriva persoanelor prezente în hală.

În dosar se mai menţionează că SRI şi MAI au comunicat că nu deţin date sau indicii privind pregătirea unor infracţiuni contra siguranţei naţionale. În schimb, Inspectoratul General al Jandarmeriei Române susţine că, la data de 2 aprilie 2008, „s-au confirmat date şi indicii de pregătire a unor fapte de natură antisocială şi infracţională”.

Chiar dacă procurorul care a soluţionat acest dosar a considerat că gravitatea faptelor nu impune sanţiuni penale, responsabilitatea faptelor este clar atribuită lucrătorilor Jandarmeriei, aceştia fiind sacţionaţi cu amenzi administrative de 1000 lei şi plata cheltuielilor judiciare de 1000 lei/persoană(Având în vedere amploarea concretă, relativ redusă a agresiunilor exercitate asupra părţilor vătămate şi caracterul lor episodic, respectiv modul, condiţiile şi împrejurările concrete în care au acţionat învinuiţii şi ţinând seama şi de circumstanţele personale ale acestora, apreciez că faptele nu realizează gradul de pericol social al unei infracţiuni, fiind suficientă pentru îndreptarea acestora aplicarea unei sancţiuni administrative…”).

Pentru lipsirea de libertate a persoanelor conduse şi reţinute un timp îndelungat la secţiile de poliţie s-a considerat că forţele de ordine au acţionat legal, în limitele obligaţiilor profesionale şi fără încălcarea normelor procedurale, astfel încât nu s-a dispus începerea urmăririi penale împotriva poliţiştilor.

Ordonanţa consemnează şi una din cauzele pentru care dosarul a stagnat atât de mult.Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti nu a transmis, timp de patru ani, niciun act de cercetare.  („Nu a fost transmis niciun act de cercetare care săfi fost efectuat de către Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, timp de aproape patru ani, fapt ce a creat dificultăţi consecutive în vederea aflării adevărului judiciar, preum şi a soluţionării operative a cauzei.”)

***

Cu ocazia aniversării a şase ani de la summitul NATO de la Bucureşti, folosim acest prilej pentru a atrage încă o data atenţia asupra practicilor abuzive folosite uneori de Jandarmerie, a lipsei de respect pe care unii responsabili ai acestei instituţii o manifestă faţă de cetăţeni şi drepturile lor, încurajaţi şi de faptul că, după cum am arătat mai sus, justiţia nu le sancţionează abuzurile nici măcar atunci când, după ani de zile, ele sunt demonstrate.

Ultimii doi ani au consemnat noi abuzuri comise de jandarmi în timpul unor proteste de stradă sau a unor competiţii sportive (dovada acestor abuzuri sunt amenzile anulate de instanţe), abuzuricare demonstrează nevoia unei schimbări radicale de paradigmă în interiorul acestei instituţii, precum şi a legislaţiei româneşti privind adunările publice.

Considerăm că este momentul să aducem din nou în discuţie necesitatea modificării legii adunărilor publice, demers mereu amânat de autorităţi, în ciuda declaraţiilor de bune intenţii ale reprezentanţilor Jandarmeriei sau MAI. De altfel, cu ocazia unui discurs ţinut pe 18 februarie de Ziua Jandarmeriei, conducătorul Jandarmeriei anunţa că şi instituţia pe care o conduce are aceeaşi intenţie de a modifica Legea 60/1991, cu scopul ca aceasta „să devină un document european, care să ducă la o libertate accentuată a cetăţenilor în a-şi exprima o anumită atitudine”.

Organizaţiile semnatare solicită Jandarmeriei şi MAI să pună în dezbatere publică anunţatul proiect de modificare a legii adunărilor publice şi să organizeze consultări cu societatea civilă.

Centrul de Resurse Juridice

ActiveWatch

Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH)

Persoană de contact: Georgiana Iorgulescu, directoare executivă CRJ, tel.: 0722.505.181

 

Art. 250. – Purtarea abuzivă

Întrebuinţarea de expresii jignitoare fatã de o persoanã, de cãtre un functionar public în exercitiul atributiilor de serviciu, se pedepseste cu închisoare de la o lunã la un an sau cu amendã.

Amenintarea sãvârsitã de cãtre un functionar public, în conditiile alin. 1, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendã.

Lovirea sau alte acte de violentã sãvârsite de cãtre un functionar public, în conditiile alin. 1, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendã.

Vãtãmarea corporalã sãvârsitã de cãtre un functionar public, în conditiile alin. 1, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 6 ani.

Vãtãmarea corporalã gravã sãvârsitã de cãtre un functionar public, în conditiile alin. 1, se pedepseste cu închisoare de la 3 la 12 ani.

 

Art. 189. – Lipsirea de libertate în mod ilegal

Lipsirea de libertate a unei persoane în mod ilegal se pedepseste cu închisoare de la 3 la 10 ani

 

Art. 246. – Abuzul în serviciu contra intereselor persoanelor

Fapta functionarului public, care, în exercitiul atributiilor sale de serviciu, cu stiinta, nu îndeplineste un act ori îl îndeplineste în mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o vatamare intereselor legale ale unei persoane se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.

Art. 247. – Abuzul în serviciu prin îngradirea unor drepturi

Îngrãdirea, de cãtre un functionar public, a folosintei sau a exercitiului drepturilor unei persoane ori crearea pentru aceasta a unei situatii de inferioritate pe temei de rasã, nationalitate, etnie, limbã, religie, gen, orientare sexualã, opinie, apartenentã politicã, convingeri, avere, origine socialã, vârstã, dizabilitate, boalã cronicã necontagioasã sau infectie HIV/SIDA, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 5 ani.