


Asta la pachet cu noi prevederi prin care abonează Consiliul de Monitorizare la fonduri europene pentru mașini, deplasări în străinătate și alte facilități și își asigură liniștea deplină la capitolul abuzuri la adresa celor pe care trebuie să îi vegheze – de exemplu prelungesc termene în care trebuie raportate abuzuri, nu mai analizează notificări de deces… practic Consiliul de Monitorizare devine o instituție fără rol, doar cu privilegii.
Legea despre care vorbim acum a fost întoarsă de președinte tocmai în urma unei tentaive de modificare, dovedită neconstițională. Societatea civilă s-a mobilizat atunci la fel cum s-a mobilizat în 2016 când a cerut înființarea Consiliului de Monitorizare și votarea Legii 8/2016. Vedem cum o lege bună este deturnată sistematic cu îndârjire de aleși pentru a servi la orice altceva decât celor pentru care a fost inițiată: persoanelor cu dizabilități…
* raport 8.11.2021: www.senat.ro/legis/PDF/2018/18L385X1.PDF
* fișa legii www.senat.ro/Legis/Lista.aspx?cod=20927
____________________

Pe scurt, modificările aduse de senatori prin L 358/.2018 vizează:
● la nivelul Consiliului de Monitorizare: reducerea responsabilităților și creșterea bugetului prin alocarea de fonduri pentru achiziționarea unui număr mai mare de mașini pentru 10 inspectori de monitorizare, bani pentru conferințe și deplasări în străinătate, acces la fondurile europene, participarea în comisiile de încadrare în grad de handicap, deschiderea de filiale și birouri etc.
● la nivelul persoanelor cu dizabilități instituționalizate și a reprezentanților lor, societății civile: amânarea cercetării faptelor de natură penală, sesizate în cadrul vizitelor, prin eliminarea termenului ,,de îndată’’; înlăturarea obligației Consiliului de Monitorizare de a analiza notificările de deces din centrele rezidențiale ; eliminarea accesului ONG-urilor în vizite de monitorizare; restricționarea accesului autoreprezentanților (persoane cu dizabilități care au trăit zeci de ani închise în centre rezidențiale) în vizitele de monitorizare; reducerea numărului de plângeri investigate prin eliminarea unui expert independent din echipa de monitorizare, dar și a susținerilor obiective și imparțiale a faptelor observate în cadrul vizitelor de monitorizare.
________________________________
UPDATE 9 noiembrie 2021: Ieri Plenului Senatului i s-a cerut să voteze (pe un raport publicat cu doar câteva minute înainte) un proiect de lege care amputează definitiv Consiliul de Monitorizare a drepturilor persoanelor cu dizabilități, în sensul în care a fost înființat și cerut explicit prin Convenția ONU. Ne-am mobilizat și am obținut, nesperat, retrimiterea la Comisia pentru drepturile omului.
Azi DEJA se reunește Comisia și avem semnale că intră și proiectul de lege în cauză, chiar dacă, DIN NOU, nu apare pe ordinea de zi, dar ne așteptăm, ca și ieri, să apară în ultimul moment.
Încă de ieri, 192 de organizații care au ca scop apărarea drepturilor persoanelor cu dizabilități au cerut participarea, prin reprezentanți, la lucrările comisiei de azi… fără răspuns încă. Suntem toți cu ochii pe ”L358/2018 pentru modificarea și completarea Legii nr. 8/2016, privind înființarea mecanismelor prevăzute de Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități” și cerem ferm respingerea în întregime a proiectului de lege L 358/2018 în forma sa actuală.
Stăm la dispoziția senatorilor interesați pentru detalii și argumente.
Mihaela Munteanu, FONSS, +40 (0)740 513 864, comunicare@fonss.ro
Georgiana Pascu, CRJ, gpascu@crj.ro, (+4) 0729.881.159
____________
Centrul de Resurse Juridice (CRJ)
Asociația Ceva de Spus
Fundația de Abilitare Speranța
Asociația Tonal
Asociația ProAct Suport
Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale- FONSS (44 ONG-uri)
Consiliul Național al Dizabilității din România- CNDR (26 ONG-uri)
Federația Dizabnet (117 ONG-uri)
_______________________________________________________
