Solicităm dezbatere publică pentru proiectul de Hotărâre a Guvernului privind atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Autorităţii pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilităţi

22.01.2022

În contextul publicării în transparență decizională a proiectului de Hotărâre a Guvernului privind atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Autorităţii pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilităţi (APPD) pe pagina Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, organizațiile Centrul de Resurse Juridice (CRJ), Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale – FONSS, Asociația Tonal, Asociația Ceva de Spus, Asociaţia Pro Act Suport, Fundația de Abilitare Speranța au transmis azi, 22 ianuarie, un document prin care se solicită organizarea unei dezbateri publice tinând cont de regulile stabilite prin art. 7 la alin 9 și alin 10 Legea nr. 52 din 21 ianuarie 2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică – Republicată și de cele care decurg din obligațiile asumate prin Convenția Organizației Națiunilor Unite pentru drepturile persoanelor cu dizabilități.

Din textul documentului (integral AICI), redăm mai jos:

Ținând cont de faptul că această autoritate centrală are un rol vital în asigurarea promovării și respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități, vă supunem atenției următoarele observații pe textul publicat:

  1. Denumirea de Autoritate pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilităţi poate să contribuie la întârirea opiniei conform căreia persoanele cu dizabilități au nevoie de protecție, și nu că drepturile acestora trebuie protejate. Solicităm redenumirea autorității cu introducerea sintagmei de ”drepturile persoanelor cu dizabilități” sau ”protecția drepturilor persoanelor cu dizabilități”. Am observat și că autoritatea pentru drepturile copilului include și temenul de ”natională” (Autoritatea Națională pentru Drepturile Copilului și Adopție” dar autoritatea pentru drepturile persoanelor cu dizabilități, nu. Vă rugăm să explicați public motivele și ce impact vor avea asupra desfășurării activității APPD.
  2. Proiectul nu cuprinde bugetul pe care APPD îl va gestiona pentru asigurarea implementării prerogativelor legale în materia drepturilor persoanelor cu dizabilități și nici a Strategiei naționale a dizabilității (care nu a fost încă adoptată de Guvernul României);
  3. Proiectul nu include informații despre atribuțiile APPD în materia asigurării că fondurile europene din POIDS și PNRR vor contribui cu adevărat la incluziunea persoanelor cu dizabilități în România;
  4. Referitor la desemnarea Autorității ca Mecanism de coordonare a implementării Convenţiei privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi (CDPD) prin art. 4 alin 1 – Cadrul instituţional stabilit prin articolul 4 alin 1 reproduce același cerc vicios din organizările anterioare, în care APPD este subordonată Ministerului Muncii dar coordonează activitatea ministerului căruia îi este subordonat, cât și a altor ministere cu privire la drepturile persoanelor cu dizabilități (nivel ierarhic și de autoritate inferior). Având calitatea de mecanism de coordonare, APPD va fi în același timp subordonat MMSS și coordonator al activităților Ministerului în cadrul implementării CDPD. Vă solicităm ca proiectul de HG publicat în dezbatere să completeze cadrul în care APPD se va desfășura ca Mecanism de coordonare. ceasta deoarece prevederea legală referitoare la adoptarea ordinului pentru funcționarea Mecanismului de coordonare datează din 2016 dar nici până în prezent nu a fost elaborat și adoptat.
  5. Nu reiese din proiectul de HG dacă există o delimitare a atribuțiilor APPD la persoanele adulte cu dizabilități sau autoritatea va avea atribuții și în materia protecției drepturilor copiilor cu dizabilități. Cum vor fi prevenite suprapunerile între cele două autorități centrale?
  6. La art. 6 lit g) evaluează necesarul serviciilor sociale pentru persoanele adulte cu dizabilităţi, avizează strategiile judeţene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti privind dezvoltarea de servicii sociale, precum şi planurile de acţiune ale acestora din domeniul dizabilităţii și monitorizează implementarea acestora – de ce nu sunt incluse și standardele pentru minorii cu dizabilități?
  7. Nu rezultă clar atribuțiile APPD în privința protecției drepturilor persoanelor cu dizabilități din familii.
  8. Nu rezultă clar atribuțiile APPD în relația cu direcțiile generale de asistență socială și protecție a copilului cu toate că sunt incluse atribuții din materia licențierii serviciilor, avizării și monitorizării planurilor de restructurare.
  9. Completerea Art. 3. alin (1) cu obligarea APPD de a colabora cu persoanele cu dizabilități și organizațiile neguvernamentale în elaborarea standardelor pentru toate serviciile publice și private deopotrivă urmărind respectarea drepturilor prevăzute de Convenția privind drepturile persoanelor cu dizabilități.
  10. Conform art 6 alin 2 lit h) APPD coordonează metodologic și monitorizează implementarea procesului de dezinstituționalizare a persoanelor adulte cu dizabilități dar din textul propus și din organigrama anexată nu reiese cum se va realiza această obligație.
  11. Credem că pentru o înțelegere a tuturor atribuțiilor date prin HG în sarcina APPD este necesară publicarea și a Regulamentului de organizare și funcționare a APPD.

***

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann