Cât de accesibil este dreptul la avort în România?

„o dată, ca să evit o sarcină care nu era programată, nici vorbă, m-am aruncat într-un bazin cu apă rece. Șocul a avut efect, dar puteam să fac și un infarct, nu conta, trebuia rezolvată problema”[1]

Delia Budeanu (prezentatoare TVR în perioada comunistă)


1. Scurt istoric al dreptului la avort în România

Problemele generate de accesul la avort nu sunt o noutate pentru români. De altfel, avortul sau întreruperea cursului sarcinii a fost aproape mereu prezent, într-o formă sau alta, în legislația penală a României, de la Îndreptarea Legii din 1652[2] la actualul Cod penal intrat în vigoare în 2014.[3] Avortul la cerere a fost introdus în 1957 prin Decretul nr. 469 din 30 septembrie 1957, fiind incriminat numai avortul efectuat de persoane fără pregătire medicală sau în afara instituțiilor medicale de specialitate.[4] Însă această legislație permisivă nu avea să dureze mult.

Cea mai sumbră perioadă din amintirea mamelor și bunicilor noastre este cea declanșată de Decretul nr. 770 la 1 octombrie 1966.[5] Conform acestuia, întreruperea sarcinii era interzisă, cu excepția cazurilor în care:

 „a) sarcina pune viaţa femeii într-o stare de pericol care nu poate fi înlăturat printr-un alt mijloc;

b) unul din părinţi suferă de o boala gravă, care se transmite ereditar, sau care determină malformațiuni congenitale grave;

c) femeia însărcinată prezintă invalidități grave fizice, psihice sau senzoriale;

d) femeia este în vîrsta de peste 45 de ani;

e) femeia a născut patru copii şi îi are în îngrijire;

f) sarcina este urmarea unui viol sau a unui incest.” [6]

 Această ingerință în viața privată a fost motivată de Nicolae Ceaușescu în felul următor: „Desigur, este viața lor personală, dar societatea întotdeauna s-a ocupat și trebuie să se ocupe de viața personală a oamenilor.”[7]

Această lege a dus la creșterea natalității numai în primii 2 ani, pentru ca mai apoi să scadă treptat.[8] Prin interzicerea avortului la cerere și în lipsa metodelor și educației contraceptive, femeile au apelat la avorturi ilegale cu mijloace improvizate care le puneau viețile în pericol.[9]

Până în 1985, rata mortalității materne se dublase, 86% dintre decese fiind urmare a avorturilor clandestine.[10] Această medie era de 10 ori mai mare decât cea europeană.[11] Până în 1989, s-a ajuns la o cifră sumbră de aproape 10.000 de femei care au murit în urma avorturilor ilegale. În realitate, estimările arată că cifra este probabil dublă, deoarece foarte multe dintre decese au fost raportate ca având altă cauză.[12]

După revoluție, la 27 decembrie 1989, prin Decretul-lege nr.1/1989 a fost abrogat Decretul 770/1966 și dispozițiile corespunzătoare din Codul penal.[13] S-a înregistrat un număr extrem de mare de avorturi în 1990 și 1991, iar metodele de contracepție erau în continuare inaccesibile sau necunoscute.[14] Avortul a fost incriminat din nou prin Legea nr. 140/1996, cu posibilitatea avortului la cerere până în a 14-a săptămână.[15] Însă, în perioada vidului legislativ, nu au existat sancțiuni pentru cei care provocau avorturi empirice cu consecințe grave asupra sănătății femeii sau fătului.[16]

2. Reglementarea avortului în prezent

În prezent, avortul la cerere este reglementat prin Art. 201 al Codului penal.[17] Avortul la cerere se poate efectua până în a 14-a săptămână de sarcină, o întrerupere de sarcină peste acest termen fiind sancționată cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă și cu pedeapsa accesorie a interzicerii exercitării unor drepturi.[18] Însă, femeia însărcinată nu poate să fie subiect activ al acestei infracțiuni, nu poate să fie sancționată, deoarece legiuitorul a stabilit o cauză specială de nepedepsire în cazul în care aceasta își provoacă singură avortul (vezi  Art. 201 alin (7)).[19]

O întrerupere de sarcină poate să aibă loc legal peste acest termen dacă este în scop terapeutic și diferă în funcție de durata sarcinii.[20] Dacă sarcina are sub 6 luni, atunci se poate întrerupe pentru a proteja sănătatea sau viața femeii însărcinate, iar dacă sarcina depășește 6 luni, medicii pot produce avortul pentru a salva viața mamei, a fătului sau pentru a provoca o naștere prematură.[21] În interpretarea acestui articol, trebuie să se țină cont și de dispozițiile Legii nr. 46/2003 privind drepturile pacientului, conform cărora dreptul femeii la viață prevalează în cazul în care sarcina este un risc pentru aceasta.[22] De asemenea, aceasta are dreptul la informații pentru o viață sexuală normală și îi este garantat dreptul de a decide dacă își dorește sau nu copii.[23]

Specialiștii în drepturile omului au arătat că dreptului prevăzut de lege îi corespunde o obligație a statului de a asigura servicii de întrerupere de sarcină.[24] Însă, având în vedere că statul nu își îndeplinește pe deplin această obligație și că numărul medicilor care efectuează întreruperi de sarcini este din ce în ce mai mic, însăși esența dreptului este afectată, iar acesta rămâne în fapt numai un drept pe hârtie.[25]

Conform datelor disponibile pentru anul 2019, din 158 de spitale publice contactate, numai în 40 de spitale se efectuau avorturi pe tot timpul anului, în 36 de spitale se refuza avortul pe perioada sărbătorilor, iar în 51 de spitale nu se efectuau deloc avorturi.[26] Situația s-a înrăutățit în timpul pandemiei de Covid 19, deoarece în 2021, din 171 de spitale, 59 efectuau întreruperi de sarcină la cerere, iar 69 nu efectuau deloc.[27] Printre motivele refuzului acestora, se regăseau în principal cele de natură religioasă, etică sau morală.[28]

Acest tip de refuz sau „clauza de conștiință” este reglementat în Articolul 34 din Codul de Deontologie Medicală al Colegiului Medicilor din România.[29] Conform acestui text:

(1) Refuzul acordării asistenţei medicale poate avea loc strict în condiţiile legii sau dacă prin solicitarea formulată persoana în cauză îi cere medicului acte de natură a-i ştirbi independenţa profesională, a-i afecta imaginea sau valorile morale ori solicitarea nu este conformă cu principiile fundamentale ale exercitării profesiei de medic, cu scopul şi rolul social al profesiei medicale.”

(2) În toate cazurile, medicul îi va explica persoanei respective motivele care au stat la baza refuzului său, se va asigura că prin refuzul acordării serviciilor medicale viaţa sau sănătatea persoanei în cauză nu este pusă în pericol şi, în măsura în care refuzul este bazat pe încălcarea convingerilor sale morale, va îndruma persoana în cauză spre un alt coleg sau o altă unitate medicală.[30]

Prin urmare, refuzul pe considerente morale nu este absolut, alin. (2) instituind în sarcina medicului condițiile care trebuie respectate în ipoteza alin. (1).

De asemenea, această practică nu este conformă nici cu standardele europene prevăzute în jurisprudența CEDO. În cazul R.R. v Poland, Curtea s-a pronunțat asupra faptului că dacă statul are o legislație care permite avortul la cerere, trebuie să asigure acest serviciu pacientelor, chiar și atunci când sunt refuzate de medicii ginecologi.[31]

3. Studiu de caz

Situația nu pare a sta mai bine în 2023, după cum arată un articol în care 4 femei mărturisesc experiențele lor dificile și umilitoare de a încerca să facă avort în România.[32] Și ele s-au lovit de realitatea statisticilor: o bună parte din spitalele de stat nu efectuează întreruperi de sarcină, iar în spitalele private prețul acestei intervenții poate să ajungă până la 4000 de lei, fără a avea certitudinea, chiar și condițiile în care poți plăti, că, în fapt, dreptul la întrerupere voluntară de sarcină este accesibil.[33]

Testimonialele persoanelor citate în articol indică și faptul că nu există servicii asigurate de stat care să ghideze persoanele în procesul de întrerupere de sarcină, ceea ce ne arată din nou că statul nu-și îndeplinește obligația corelativă dreptului la avort și că persoanelor nu le sunt oferite informațiile necesare despre sănătatea lor reproductivă, contrar Legii nr. 46/2003 și contrar jurisprudenței CEDO.

În ciuda dreptului conferit prin lege, dar și a istoriei României, întreruperea de sarcină este mai puțin despre alegerea persoanei și mai mult despre găsirea unui medic care să fie de acord să efectueze procedura în cadrul unui spital de stat, atunci când viața sau sănătatea pacientei nu sunt în pericol. Prin urmare, în prezent nu putem vorbi de exercitare efectivă a dreptului la avort.

4. Recomandări

Statul român ar trebui să asigure servicii de sprijin pentru persoanele care se decid să facă un avort precum (dar fără a se limita la):

  • oferirea de informații corecte și complete despre starea lor, provenind de la cadre medicale care nu încearcă să le convingă să renunțe la alegerea lor;
  • ghidarea înspre un medic care efectuează întreruperi de sarcină, iar dacă acesta refuză din motive religioase sau morale, la rândul său să-și îndeplinească obligația legală de a îndruma pacienta spre un medic care oferă astfel de servicii, conform Art. 34 din Codul Deontologic;
  • punerea la dispoziție a unor servicii de consiliere psihologică pentru persoanele care au trecut prin experiența avortului.

Numai prin implementarea unor mecanisme clare și eficiente avortul ar putea să treacă de la o normă pe hârtie la un drept ce protejează autonomia persoanelor.

_____________________________________________________

Autoare: Maria Ghorashi

Material realizat în cadrul proiectului Monitorizarea drepturilor omului, la zi, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Lucrăm împreună pentru o Europă inclusivă!


[1] Delia Budeanu în cadrul documentarului Născuți la comandă. Decrețeii (2004) în regia lui Florin Iepan, URL: https://www.youtube.com/watch?v=rNP-ybp0AYo&t=9s&ab_channel=RomanianCulturalInstituteLondon accesat la 29 decembrie 2023.

[2] Jurnalul Decretului, Istoric, URL: https://jurnaluldecretului.ro/ accesat la 29 decembrie 2023.

[3] Legea 286/2009 (2014), Actualul Cod Penal, Art 201, URL: https://lege5.ro/gratuit/gezdmnrzgi/art-201-intreruperea-cursului-sarcinii-codul-penal?dp=gqytsojugy3tc accesat la 29 decembrie 2023.

[4] Marea Adunare Naţională, Decretul nr. 469/1957 pentru modificarea Codului penal, publicat în Buletinul Oficial nr. 26 din 03 octombrie 1957, Art 482-484, URL: https://lege5.ro/gratuit/g42tsmbq/decretul-nr-469-1957-pentru-modificarea-codului-penal accesat la 30 decembrie 2023.

[5] Decretul 770/1 oct 1966 pentru reglementarea întreruperii cursului sarcinii, publicat în Buletinul Oficial Nr 60 din 1 octombrie 1966, URL: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/177 accesat la 29 decembrie 2023.

[6] Idem, Art 2.

[7] Supra n 2, Jurnalul Decretului, După 1966.

[8] Idem, Consecințele decretului din 1966.

[9] Valerian Cioclei, Drept penal. Partea specială I: Infracțiuni contra persoanei și infracțiuni contra patrimoniului, Ediția a 5 a (2020), Editura C.H. Beck, p 108.

[10] Supra n 2, Jurnalul Decretului, Consecințele decretului din 1966.

[11] Idem, Statistici.

[12] Idem, Statistici.

[13] Consiliul Frontului Salvării Naționale, Decretul-lege nr. 1/1989 privind abrogarea unor legi, decrete şi alte acte normative, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 4 din 27 decembrie 1989, URL: https://lege5.ro/Gratuit/gy3dsnry/decretul-lege-nr-1-1989-privind-abrogarea-unor-legi-decrete-si-alte-acte-normative accesat la 29 decembrie 2023.

[14] Supra n 2, Jurnalul Decretului, După 1990.

[15] Legea Nr. 140 din 5 noiembrie 1996 pentru modificarea și completarea Codului Penal, publicat în  Monitorul Oficial Nr. 289 din 14 noiembrie 1996, pct 73, URL: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/8709 accesat la 30 decembrie 2023.

[16] Supra n 9, Valerian Cioclei, p 108-109.

[17] Supra n 3.

[18] Idem, Art 201 Alin 1 lit c.

[19] Supra n 9, Valerian Cioclei, p 109-110.

[20] Idem, Art 201 Alin 6.

[21] Supra n 9, Valerian Cioclei, p 114.

[22] LEGEA nr.46 din 21 ianuarie 2003 drepturilor pacientului, publicat în Monitorul Oficial nr. 51/29 ianuarie 2003, Art 26, URL: https://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=39946 accesat la 30 decembrie 2023.

[23] Idem, Art 27-28.

[24] Nicolae Voiculescu, Maria-Beatrice Berna, Avortul: o dimensiune controversată a exercitării drepturilor sexuale și reproductive, Universul Juridic (2020), URL : https://www.universuljuridic.ro/avortul-o-dimensiune-controversata-a-exercitarii-drepturilor-sexuale-si-reproductive/ accesat la 30 decembrie 2023.

[25] Idem.

[26] Centrul FILIA și Centrul Euroregional pentru Inițiative Publice – ECPI, Raport de cercetare – Refuzul la Efectuarea Avortului la Cerere în România 2019 (2019), p 8, URL: https://centrulfilia.ro/new/wp-content/uploads/2021/01/Raport-avort-2019.pdf accesat la 30 decembrie 2023.

[27] Centrul FILIA, Raport de cercetare-Refuzul la Efectuarea Avortului la Cerere în România 2020-2021 (2021), p 2, URL: https://centrulfilia.ro/new/wp-content/uploads/2021/09/Raport-avorturi-2020-2021.pdf accesat la 30 decembrie 2023.

[28] Idem.

[29] Colegiul Medicilor din România, Codul de deontologie medicală al Colegiului Medicilor din România din 04.11.2016, Hotărârea 3/2016, publicat în Monitorul Oficial Partea I nr. 981 din 07 decembrie 2016, Art 34, URL: https://lege5.ro/gratuit/geztmojxhe3q/codul-de-deontologie-medicala-al-colegiului-medicilor-din-romania-din-04112016 accesat la 31 decembrie 2023.

[30] Idem.

[31]R.R. v. Poland [2011] no. 27617/04 ECtHR, para 206, URL: https://hudoc.echr.coe.int/fre#{%22itemid%22:[%22001-104911%22]} accesat la 31 decembrie 2023.

[32] Medeea Stan, „Este o urmă mare de rușine în ce privește avortul”. Patru femei vorbesc despre experiența întreruperii de sarcină în România: lipsă de informații, medici „cu o atitudine foarte rece” și costuri de mii de lei (2023), Libertatea, URL : https://www.libertatea.ro/stiri/este-o-urma-mare-de-rusine-in-ce-priveste-avortul-patru-femei-vorbesc-despre-experienta-intreruperii-de-sarcina-in-romania-lipsa-de-informatii-medici-cu-o-atitudine-foart-4739265 accesat la 31 decembrie 2023.

[33] Idem.