În data de 17 martie, fără a aduce la cunoștința cetățenilor, România înștiințează Secretariatului General al Curții Europene a Drepturilor Omului cu privire activarea art.151 din Convenție. Acest lucru nu a fost adus la cunoștința publicului de către Guvernul României, așa cum era normal, ci a fost semnalat de agenția France Presse.
Cu alte cuvinte, România suspendă temporar aplicabilitatea Convenției Europene a Drepturilor Omului pe teritoriul său, cu excepția art.2 (dreptul la viață), art.3 (interzicerea torturii, a pedepselor sau tratamentelor inumane și degradante), art.4 parag.1 (interzicerea sclaviei) și a art.7 (interzicerea pedepsirii fără bază legală). De altfel, aceste articole nu pot fi suspendate în nicio împrejurare.
Prin urmare, deși ieri au fost multiple ieșiri publice ale celor care ne conduc, niciunul nu a găsit de cuviință să ne informeze cu faptul că în România nu mai este aplicabilă Convenția, că drepturile prevăzute de aceasta nu ne mai sunt garantate, cu alte cuvinte ele sunt suspendate temporar.
Alături de România, au notificat Secretariatul General al Curții, Republica Moldova, Armenia și Letonia. Nu au facut-o, cel puțin până la acest moment, Germania, Spania, Italia, Olanda, Marea Britanie, probabil pentru că, fiind țări cu profundă tradiție democratică, au înțeles că drepturile fundamentale, cu atât mai mult în vremuri de criză, trebuie protejate.
De altfel, dincolo de problema în sine, gravitea constă în faptul vă NIMENI nu a adus la cunoștința cetățenilor acest lucru, respectiv NIMENI nu a explicat de ce a facut România acest demers și care sunt efectele pentru cetățeni.
Sunt extrem de importante, în acest context, cele spuse, încă din data de 16 martie 2020, de către Comisarul pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei, dna. Dunja Mijatović: “trebuie să respectăm drepturile omului și să fim uniți în fața pandemiei Coronavirus”, precum și faptul că „transparența și accessibilitatea sunt esențiale pentru ca publicul să poată avea încredere în guvernare și să participe la guvernarea circumstanțelor actuale” (întregul comunicat se află aici).
În plus, aceasta făcea referire la nevoia ca măsurile autorităților să nu conducă la discriminare și să fie proporționale cu scopul propus, la faptul că accesul la serviciile medicale trebuie asigurat fiecărui grup, iar pentru grupurile vulnerabile (cu trimitere directă la vârstnici si persoane neasigurate) statele ar trebui să gândească măsuri suplimentare.
De asemenea, Comisarul atrage atenția statelor semnatare că trebuie să ramână vigilente cu privire la acțiunile de tip rasist, xenofob ori cu privire la cele care stigmatizează anumite grupuri. Cu alte cuvinte, cu atât mai mult, în vremuri de criză, statele trebuie să fie mult mai energice în combaterea acestor fenomene.
Solicităm, așadar, guvernanților să ne informeze în concret cu privire la derogarea solicitată Secretariatului General al Curții Europene a Drepturilor Omului!
____________________
1 Art.15, alin.1: În caz de război sau de alt pericol public ce amenința viața națiunii, orice Înaltă Parte Contractantă poate lua măsuri care derogă de la obligațiile prevăzute de prezenta Convenție, în măsura strictă în care situația o impune și cu condiția ca aceste măsuri să nu fie în contradicție cu alte obligații care decurg din dreptul internațional.