Raport de monitorizare Centrul „Armonia”, județul Ilfov

Raportul poate fi citit integral aici.

Extrase din raport:

  • Reprezentanţii Centrului de Resurse Juridice (CRJ) au organizat în perioada septembrie – noiembrie 2022 mai multe vizite de monitorizare inopinate în trei dintre centrele rezidenţiale private (ONG și SRL) dar finanțate și din surse publice, de îngrijire socială pentru persoanele cu dizabilități intelectuale şi psihosociale din judeţul Ilfov.
  • Centrele vizitate au fost: Centrul de Îngrijire şi Asistenţă pentru Persoane Adulte cu Dizabilităţi „Sfântul Gabriel cel Viteaz”, Centrul Rezidenţial de Îngrijire şi Asistenţă Persoane Dependente „Casa Cora” şi Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Armonia”.
  • Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Armonia” se află situat într-o zonă limitrofă, la ieşirea din localitatea Afumaţi, judeţul Ilfov, pe Șoseaua București-Urziceni nr.36A. La strada intens circulată (arteră de intrare şi ieşire din Bucureşti), centrul este împrejmuit de un gard înalt de aprox. 2.5 m pe care sunt montate camere video de supraveghere şi clădirile unor depozite. În imediata apropiere, centrul se învecinează cu o staţie de carburanţi, OMV. […]
  • Dacă în septembrie, la sosirea în Centrul „Armonia”, un singur angajat era prezent şi era ocupat cu igienizarea sălii de mese de la parterul clădirii, în noiembrie 2022, erau prezente două îngrijitoare, femei, acelaşi îngrijitor bărbat întâlnit în luna septembrie şi asistenta medicală. Iniţial, din informaţiile primite a rezultat un număr de 32 de rezidenţi. Totuşi informaţia nu a putut fi confirmată oficial în niciuna din vizitele desfăşurate în 2022.
  • Centrul „Armonia” este înfiinţat de Asociația Sf. Gabriel cel Viteaz şi deţine licenţă de funcţionare provizorie 1358/12.07.2022 emisă de ANPDPD la 12.07.2022 cu valabilitate de 1 an, până la data de 11.07.2023.

Modalitatea de admitere a beneficiarilor în centre în care se furnizează servicii sociale (transferul rezidenților)

O parte considerabilă dintre aceștia au precizat că nu cunosc motivul pentru care locuiesc în acest centru, că și-ar dori să plece, să locuiască în altă parte, că nu au fost întrebați dacă doresc să locuiască în acest centru și nici nu li s-au oferit mai multe variante dintre care să poată alege. De altfel, discuţiile cu angajaţii Centrului „Armonia” şi cu şef serviciu adulţi cu dizabilităţi, au întârit ipoteza că majoritatea rezidenţilor sunt persoane fără adăpost sau care fie provin din centrele de plasament închise, fie au devenit „cazuri sociale” în spitalele de psihiatrie (persoane care au rămas ani de zile internate nevoluntar fără o sentinţă judecătorească).

Din informațiile primite, procedura prin care beneficiarii au ajuns în respectivele centre a fost una netransparentă și a presupus fie: (i) mutarea pacienților internați în spitale de psihiatrie în respectivele centre de îngrijire și asistență sau (ii) mutarea beneficiarilor din alte centre în respectivele centre de îngrijire și asistență vizitate, din diverse motive – reorganizare, desființare șamd.

Cu ocazia celei de-a doua vizite, din 01.11.2022, reprezentanții CRJ au putut observa condițiile de viață ale rezidenților și au putut discuta cu o parte dintre aceștia. În tot centrul era un miros pregnant de fecale și urină. Am întâlnit o rezidentă care dormea pe un pat metalic pe care era doar o saltea, fără lenjerie, fără pernă, acoperit doar cu o pătură. Hainele în care era îmbrăcată erau murdare și păreau uzate. Și salteaua, și pătura erau murdare, prezentau inclusiv pete mici, maronii (posibil pete de sânge de la ciupituri de ploșniță, întreg centrul fiind infestat de acești paraziți). Din discuția cu respectiva rezidentă, de când a fost adusă în centru i s-au aplicat metode de contenționare ce nu au fost dispuse în conformitate cu procedurile legale.

Așa cum se detaliază în capitolul următor, condițiile de viață din Centrul „Armonia” sunt degradante, cât timp rezidenții trăiesc în spații neigienizate corespunzător, infestate de paraziți, cu doar două băi disponibile în cele două etaje ale centrului, care erau extrem de murdare și nu păreau a avea instalațiile sanitare funcționale (o cadă de duș cu un furtun ce ieșea din perete) și în care ar trebui să se spele toți rezidenții, fără a exista produse de igienă personală la dispoziția fiecărui rezident (precum hârtie igienică, prosoape, săpun, șampon etc).

Constatând condițiile de viață ale rezidenților din Centrul „Armonia”, unul dintre reprezentanții CRJ au contactat DGASPC Ilfov, solicitând ca persoana responsabilă de rezidenții din Centrul „Armonia” să vină la fața locului, pentru a constatată situația acestora. Cu această ocazie, s-a prezentat în jurul prânzului domnul Răzvan Țicu care avea funcția de Șef Serviciu – adulți cu dizabilități, este manager de caz pe tot județul Ilfov și care după vizitarea centrului, ne-a comunicat că nu consideră că cele sesizate de noi sunt abateri grave care să împieteze drepturile rezidenților, cât timp apreciază că situația din acest centru este de preferat decât a locui pe stradă, cu atât mai mult cu cât beneficiarii au afecțiuni psihice și alte opțiuni nu au. Nu cunoaștem punctul de vedere oficial al instituției cu privire la acest aspect. De asemenea dl. Țicu  ne-a declarat că deși oficial se ocupă de situația persoanelor în cauză nu cunoaște care este procedura care se urmează pentru alocarea persoanelor pe centre, nu știe dacă este vorba despre o procedură de achiziție publică sau care este modalitatea în baza căreia a fost încheiat contractul de prestări servicii dintre DGASPC Ilfov și  Centrul „Armonia”.

În Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Armonia” pare că au existat mai multe decese, însă nu ni s-a comunicat un număr clar al acestora și o evidență a cauzelor ce au condus la respectivele decese. Existența a acestor decese a rezultat din discuția purtată cu asistentul medical, dna. Claudia Costescu, care ne-a comunicat că lucrează în acest centru de aprox. 1 an și doar în această perioadă au existat aprox. 8 decese din amintirile acesteia, cel mai recent fiind cel al unui tânăr de 37 de ani (decedat în data de 24.10.2022). Solicitând informații suplimentare despre acest caz și despre procedura demarată în urma decesului, ni s-a comunicat că acesta a fost preluat de către familie pentru înmormântare și că reprezentanții centrului nu au considerat că se impune sesizarea autorităților competente cu toate că nu sunt certe cauzele care au condus la decesul acestui tânăr. Solicitând asistentului social registrul de decese al centrului am constatat că acest deces nu fusese înregistrat la acel moment, cu toate că trecuse aprox. o săptămână. Cu această ocazie am solicitat informații despre celelalte decese și ni s-a comunicat că acestea nu au avut loc în cadrul Centrului „Armonia”, ci în cadrul Căminului de Bătrâni „Casa bunicilor”. Astfel, din informațiile primite, ar rezulta că în aceeași incintă au funcționat sau funcționează în continuare două servicii sociale diferite. Cu privire la Căminului de Bătrâni „Casa bunicilor”, acesta apare menționat în registrul „Cămine pentru persoane vârstnice licențiate la 26.07.2021 (cod serviciu social 8730 CR-V-I)”[1], ca având o licență de funcționare din 2021, valabilă pentru 5 ani[2], însă nu cunoaștem dacă acest furnizor de servicii sociale mai funcționează în prezent sau nu în această incintă.

Cu toate acestea, esențial este numărul considerabil de decese survenite în acest centru și faptul că din informațiile primite, nu rezultă că acestea ar fi fost notificate organelor competente, deși cauzele producerii acestora impuneau sesizarea.

Condiții de viață:

Clădirea în care funcţionează centrul este formată din parter şi două etaje; accesul la etaje se realizează de pe o scară îngustă din exteriorul clădirii; biroul personalului de specialitate poate fi accesat doar prin curtea din spatele casei, dacă poarta care dă în aceasta nu este încuiată. Aparent, clădirea „ascunsă” în spatele unor garduri înalte de 2.5m şi a unor depozite de marfă, pare o construcţie neterminată, amplasată undeva la marginea unui drum de pământ la ieşirea din Afumaţi, Ilfov. O zonă intens circulată de maşini şi poluată. Nimic nu indică faptul că în curtea de lângă benzinărie, la ieşirea din comuna Afumaţi, peste de 30 de persoane stau închise sub cheie.

1.      Curtea
2.      Priveliște din centru
3.      Spațiu de depozitare în curtea din față
4.      Doi rezidenți, în curtea din față

Curtea din spatele centrului, o fostă livadă era neîngrijită, murdară, cu saltele murdare şi diverse resturi aruncate pe jos. Nu am întâlnit niciun rezident în curtea respectivă. Majoritatea erau aşezaţi pe piese vechi de mobilier (canapele din piele) în curtea placată cu ciment de la intrarea în clădire.

La intrarea în incintă, la parter, pe stânga este amplasată bucătăria, în dreapta, un cabinet medical, în faţă se află un hol mare de aprox. 150 mp, în care se serveşte masa. În acelaşi spaţiu, în ziua vizitei din noiembrie, o rezidentă în vârstă şi aparent imobilizată, se afla întinsă pe o canapea de piele. CRJ a întrebat personalul care sunt motivele pentru care nu este internată în spital, răspunsul angajaţilor fiind „familia nu doreşte şi a adus-o aici”. Tot la parter se aflau şi alte persoane în vârstă imobilizate.

Rezidenții în curtea din față

Toată zona de la parter este supravegheată cu camere video. În partea din spate a acestui hol se află alte dormitoare, două băi şi o magazie cu alimente (în ziua vizitei erau doi saci de ceapă şi de cartofi).

Iniţial, în ciuda insistenţelor CRJ, uşa de la încăperea în care se afla bucătăria, nu a fost deschisă. Motivul invocat a fost lipsa cheii. Am insistat să vedem spaţiul şi pentru că CRJ a primit informaţii că acolo se pregăteşte hrana pentru Centru „Armonia”, dar şi pentru Centrul Sf. Gabriel cel Viteaz. Cu toate că ora mesei trecuse, rezidenţii nu primeau hrană deoarece echipa CRJ era prezentă în dreptul acelei incinte. Imediat după intrarea CRJ în biroul asistentei sociale, „a apărut” pe jos în hol, două oale cu cel puţin 40 l de ciorbă. Angajaţii au motivat că aceasta a fost adusă de firma de catering cu care au contract. Conform contractului, mâncare trebuia livrată până la ora 12.30. Totuşi, mai multe persoane din centru au confirmat că în acea bucătărie se pregăteşte mâncarea, dar că din cauza mizeriei şi a spaţiului ne îngrijit, accesul CRJ a fost restricţionat.

Cu toate acestea, în frigider era depozitată mâncare (crenvurști, ouă), în congelator erau pachete de carne, iar în cămară saci de cartofi și de ceapă. Întrebând pentru cine este toată mancarea din bucătărie și cămară, reprezentanții CRJ au primit răspunsuri echivoce – fie că ar fi a angajaților, aceștia gătind doar pentru ei în centru, fi că ar aparține unuia dintre ei și doar ar depozita-o acolo.

Bucătăria prezenta dotări insalubre, pete de grăsime, de mucegai, un miros pregnant de alimente stricate.

La cele două etaje erau amplasate mai multe dormitoare cu 3-5 paturi cu structură de metal, saltele murdare şi vechi, unele camere slab iluminate, paturi apropiate, fără spaţii de depozitare, cu grupuri sanitare pe hol nefuncţionale, paturi acoperite cu lenjerii murdare. Rezidenţii nu aveau spaţii proprii de depozitare a obiectelor personale. Holurile şi camerele erau placate cu gresie.

Pe pereţii camerelor, aşternuturile de pe paturi, saltele şi perne – erau urme de sânge şi ploşniţe. CRJ a indicat această infestare în mod direct reprezentantului DGASPC Ilfov şi angajaţilor Centrului „Armonia”. Au recunoscut faptul că situaţia este cunoscută dar au arătat că DGASPC Ilfov este la curent cu lipsa fondurilor financiare pentru plata serviciilor.

În spatele clădirii este o mică grădină neamenajată și biroul destinat personalului administrativ. Această zonă este separată de curtea din față printr-o poartă metalică, astfel că rezidenții nu au acces facil la birourile personalului administrativ.

Atât în curte, dar și în interiorul centrului predomina un miros de urină dezgustător care pătrundea peste tot în interior mirosea și a mâncare, bucătăria fiind amplasată imediat în stânga intrării principale, restul parterului fiind ocupat de o sală de mese mare și o zonă (în partea dreaptă a sălii) unde erau canapele și un televizor.

Două grupuri sanitare sunt deschise accesului la etajul 1 și 2 băi dezafectate la etajul 2. Practic, toți rezidenții puteau folosi doar cele 2 băi existente la etajul 1, dintre care una avea o cadă, iar cealaltă un duș (ce era de fapt un furtun ce ieșea din perete), ambele băi fiind într-o stare avansată de degradare, prezentând igrasie, mucegai, instalații sanitare improprii utilizării și insuficiente pentru numărul de rezidenți pe care ar trebui să îi deservească. La parter, lângă sala de mese mai exista și un WC de serviciu, însă nu funcționa corespunzător, astfel încât nu se putea curăța după fiecare utilizare, angajații aduceau un recipient cu apa de pe hol pentru igienizare. Pe holul de la etajul 1 era amplasat un dulap cu haine care păreau murdare și care atârnau afară din dulap.

Cu privire la lipsa produselor de igienă, angajații centrului ne-au precizat că acestea se oferă la cerere. Dincolo de faptul că accesul la astfel de lucruri ar trebui să fie nestingherit, cât timp privesc nevoi de bază, oricum nu am identificat un loc unde să existe acestea și să rezulte că sunt suficiente pentru fiecare rezident. Cu toate că majoritatea rezidenților prezentau o postură, vestimentație și înfățișare neîngrijite, în fișele prezentate de către asistentul social venit ulterior la centru, figura că aproape săptămânal rezidenții beneficiau de proceduri de igienizare precum tuns, tăiat de unghii, chiar și vopsit (deși la fața locului, doar una dintre rezidente era vopsită – deși tunsă bărbătește – fiind de fapt rezidenta care a reclamat neconformități, abuzuri și internalizare forțată în respectivul centru).

Toate camerele erau contaminate cu ploșnițe, iar după gradul de infestare, s-ar putea trage concluzia că problema este una veche și nerezolvată până la acel moment. Existența acestei contaminări ne-a fost confirmată și de dna. asistent medical, dar și de conducătorul centrului care s-a justificat folosindu-se de lipsa fondurilor, respectiv că DGASPC Ilfov, cu care centrul are un contract de furnizare servicii sociale, nu a mai achitat facturile de aprox. 6 luni.

Toţi rezidenţii aveau un aspect neîngrijit, erau trişti şi cei care au putut comunica au transmis echipei CRJ că doresc să părăsească Centrul „Armonia” cât mai repede.

CRJ a informat conducerea DGASPC Ilfov despre faptul că încă din luna septembrie 2022 a sesizat în scris că una dintre rezidente doreşte să fie lăsată să plece din Centrul „Armonia”. Tânăra a depus o plângere atât la DGASPC Ilfov, cât şi la poliţie. Reprezentantul DGASPC Ilfov a răspuns că nu poate fi lăsată să plece şi că nu i-au răspuns pentru că „oricum va rămâne acolo”.

Personalul centrului:

  • În Centrul „Armonia” am identificat doar 3 îngrijitori sau infirmieri şi 1 asistent medical, aceste persoane fiind responsabile de cei 32 de rezidenți;
  • Mai mult, după cum arătam anterior, ținând cont de faptul că în acest centru erau instituţionalizate persoane în vârstă și persoane cu dizabilități, apreciem că acest centru ar fi trebuit să respecte toate cerințele din Anexa nr. 1 din Ordinul nr. 82/2019 și să fie licențiat corespunzător pentru a putea îngriji și asista corespunzător beneficiari cu dizabilități.
  • Deşi aşa cum anterior am menţionat, la momentul primei vizite în Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Armonia” nu am reușit să obținem suficiente informații, precizăm că la momentul vizitei, exista o singură persoană în centru, responsabilă pentru toți cei aprox. 32 beneficiari care se ocupa și de curățenie în sala de mese (nu am identificat funcția pe care o ocupa).
  •  La cea de-a doua vizită, din 01.11.2022, la sosirea reprezentanților CRJ nu era prezenta decât doamna asistent medical, o infirmieră și același domn de la prima vizită (în continuare nu cunoaștem funcția pe care o avea sau atribuțiile ce îi reveneau). Ulterior sosirii echipajului de poliție, la centru a ajuns şi cea de-a doua infirmieră, doamna asistent social, doamna psiholog și un domn ce părea să aibă atribuții administrative, dar care a adus și mâncarea de prânz pentru rezidenți și care deținea și chei ale spațiilor încuiate (nu cunoaștem funcția pe care o avea sau atribuțiile ce îi reveneau – însă din informațiile strânse la fața locului, pare a avea o legătură de rudenie cu administratorul centrului, respectiv fiind fratele acestuia). După prânz, s-a prezentat și administratorul asociației, dl. Ștefan Godei care ne-a explicat că situația constatată de noi se datorează faptului că de mai mult de 6 luni, DGASPC Ilfov nu a achitat facturile reprezentând indemnizațiile datorate pentru fiecare beneficiar de care această instituție răspunde.

Activități:

În ceea ce privește regimul de zi cu zi, nu a fost observată existenţa unei game de activități ocupaționale și recreative oferite rezidenților. Angajaţii au prezentat mai multe procese verbale din care reieșea faptul că rezidenții ar fi efectuat activități precum mersul la piață pentru achiziționarea fructelor și legumelor de sezon, deși în fapt rezidenții reclamau fapul că le este interzisă orice părăsire a centrului.

CRJ a observat că rezidenții nu erau încurajați să participe la activități, nu exista nimic structurat, iar eventualele activități nu urmau niciun plan de resocializare. Într-adevăr, partea principală a activității părea să fie aceea de a sta în curte sau în pat.

Şi în acest centru coordonat de acelaşi furnizor, obiectul principal părea să fie izolarea, menținerea ordinii și încercarea de a satisface la nivel minimal doar nevoile de bază ale rezidenților. Situația fusese agravată de faptul că, deși nu existau restricții privind exercițiile zilnice în aer liber în interiorul incintei, posibilitățile de ieşire la piaţă, magazin, pe stradă, în parcuri sau în excursii recreative în afara centrelor nu existau. În cele două centrele, majoritatea rezidenților își petreceau o mare parte din zile supuse unui regim rigid care îi făcea să stea aşezaţi pe obiecte de mobilier vechi în curte (Afumaţi), aglomerate, zgomotoase, privind la un televizor montat sus pe perete, aproape de tavan; mai degrabă decât să se angajeze în orice activitate semnificativă.

Dispozițiile existente pentru contactul cu lumea exterioară au fost, în general nesatisfăcătoare, în acest centru. Rezidenții nu pot păstra legătura cu persoanele din mediul exterior, majoritatea acestora fiindu-le imposibil să aibă acces la telefoane mobile sau  internet.

Mecanismele de reclamații și furnizarea de informații privind drepturile rezidenților lipseau şi în acest centru. Rezidenții ne-au povestit că nu au acces internet, telefon, la hârtie și instrumente de scris pentru a formula sesizări/plângeri, nu am identificat registre în care să fi fost documentate sesizările formulate de rezidenți. De asemenea, ne-au comunicat că nu li se oferă un telefon pe care să îl folosească, în funcție de nevoie.

Mijloace de contenționare – restricționare și izolare

Una dintre persoanele rezidente în Centrul „Armonia”, a relatat echipei CRJ că a avut braţele şi picioarele legate atunci când a ajuns în centru. Persoana era vădit afectată de măsurile de contenţionare şi izolare aplicate. Aspectul persoanei era neîngrijit, părul tuns cu maşina (tunsoare pe care o aveau toţi rezidenţii – aceştia fiind tunşi de angajaţi cu o maşină de tuns – indiferent dacă erau femei sau bărbaţi şi, fără obţinerea consimţământului) şi era speriată de ceea ce i s-ar întâmpla dacă personalul află că este nemulţumită de „tratamentul” pe care îl primește în acest centru.

Cei mai mulţi dintre rezidenţi au reclamat și condiţiile inumane în care au stat cazaţi în spitalul de psihiatrie şi în căminul din Bălăceanca. Reprezentanţii DGASPC Ilfov au arătat că le sunt cunoscute acestea, dar că nu au realizat demersuri pentru a sesiza instituţiile abilitate.

Multe dintre persoanele întâlnite de CRJ în această vizită au declarat că preferă să locuiască pe stradă decât închişi în Centrul „Armonia”. CRJ a sesizat DGASPC Ilfov cu privire la dreptul persoanelor de a alege unde, cum şi cu cine locuiesc şi că legislaţia în vigoare obligă autorităţile publice să le sprijine în demersurile necesare şi nu să le închidă în condiţii insalubre şi nedemne de viaţă. 

Solicitări adresate instituțiilor care au competențe în materie:

  1. Solicităm Președintelui ANPDPD și directorului ANPIS să verifice legalitatea procedurilor de transfer și a prezenței persoanelor cu dizabilități intelectuale/psihosociale în Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Armonia”;
  2. Solicităm Ministrului Sănătății să verifice dacă este respectată procedura de menținere a internării nevoluntare pentru persoanele internate la Spitalul Bălăceanca;
  3. Solicităm Directorului DGASPC Ilfov să verifice modalitatea în care sunt instituționalizați rezidenții din Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități „Armonia” – având în vedere suspiciunile de instituționalizare arbitrară și cu luarea în considerare a condamnării României în cazul N. contra România;
  4. Solicităm Ministerului Public să cerceteze faptul că în centrele din România sunt cazuri de „moarte suspectă” care nu sunt înregistrate și investigate corespunzător – cu luarea în considerare a condamnării României în cazul CRJ în numele dlui V. Câmpeanu c. România;
  5. Solicităm Ministerului Muncii și ANPDPD să facă publice și transparente procedurile de transfer al beneficiarilor dintr-un centru în altul, numărul beneficiarilor din fiecare centru (inclusiv din centrele care funcționează pe bază de licență provizorie), locul de proveniență al beneficiarilor și cine răspunde pentru serviciile puse la dispoziția acestora. De asemenea, solicităm Ministerului Muncii și Consiliului de Monitorizare să pună la dispoziția Ministerului Public date referitoare la decesele înregistrate în centrele private finanțate din fonduri publice și/sau private (număr, cauze) dar și date privind numărul persoanelor cu dizabilități instituționalizate în centrele pentru persoane vârstnice.

Material elaborat în cadrul proiectului AdaptJust- Justiție accesibilă pentru persoane cu dizabilităţi, implementat de Centrul de Resurse Juridice în parteneriat cu Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, proiect ce beneficiază de un grant in valoare de 1.324.994 €, oferit de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021, în cadrul Programului Dezvoltare locală. Materialul este pus la dispoziție gratuit, putând fi distribuite doar menționând sursa. Modificarea în orice fel, vânzarea sau folosirea conținutului în scop comercial sunt complet interzise. Conținutul acestuia nu reflectă opinia oficială a Operatorului de Program, a Punctului Național de Contact sau a Oficiului Mecanismului Financiar. Informațiile și opiniile exprimate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului/autorilor. Lucram impreuna pentru o Europă încluzivă.


[1] Disponibil la URL: http://mmuncii.ro/j33/images/Documente/Familie/26072021_Camine_persoane_varstnice.pdf

[2] Licența nr. LF/0009143 din 01.02.2021;