Victorie la ICCJ într-o speță privind discriminarea indirectă săvârșită de municipalitatea Cluj-Napoca

Înalta Curte de Casație și Justiție s-a pronunțat recent într-o speță inițiată de CRJ în urmă cu 3 ani, privind o faptă de discriminare indirectă săvârșită de municipalitatea Cluj-Napoca.

Centrul de Resurse Juridice a formulat în mai 2022 o petiție către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, solicitând constatarea caracterului discriminatoriu al unor dispoziții din Hotărârea Consiliului Local Cluj-Napoca nr. 670/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind normele de conduită în mijloacele de transport public local de persoane. CNCD a constatat fapta de discriminare printr-o hotărâre, contestată de Consiliul Local Cluj-Napoca și de Municipiul Cluj-Napoca. Hotărârea CNCD a fost menținută la fond de Curtea de Apel București, și rămasă definitivă ca urmare a soluționării recursului de către Înalta Curte de Casație și Justiție în data de 24.06.2025.

Hotărârea ÎCCJ este în curs de redactare.

Hotărârea nr. 670/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind normele de conduită în mijloacele de transport public local de persoane, constatarea și sancționarea contravențiilor, la art 2.3 lit. k) de la Capitolul II (obligațiile călătorilor), la art. 7 de la Capitolul VII (contravenții) și la art. 8.1 de la Capitolul VIII (sancțiuni) se regăsesc următoarele texte:

Capitolul II – Obligațiile călătorilor

Art. 2.3. Călătorii sunt obligați:

k) să aibă o ținută vestimentară curată care să nu deterioreze starea de curățenie a mijlocului de transport public de persoane;

Capitolul VII – Contravenții

Art. 7. Constituie contravenții următoarele fapte comise de călători:

k) urcarea în mijlocul de transport public local de călători cu îmbrăcăminte murdară care să deterioreze starea de curățenie a mijlocului de transport (tapițeria scaunelor, podeaua, salonul);

Capitolul VIII – Sancțiuni

Art. 8.1. Contravențiile prevăzute în prezentul Regulament sunt sancționate după cum urmează:

  1. contravențiile prevăzute la art. 7 lit. e) – n), cu amendă de la 100 lei, la 200 lei”

Unul din raționamentele CRJ pentru sesizarea faptei de discriminare îl reprezintă faptul că prevederile din Hotărârea nr.670/2019 a Consiliului Local Cluj-Napoca lezează demnitatea personală oricărei persoane aflate într-o stare de vulnerabilitate socio-economică, deprivare materială și locativă, și accentuează stigma acestor persoane, celor care lucrează în domenii precum construcții, salubritate sau altele și, specific în cazul Municipiului Cluj-Napoca, comunității de romi din Pata Rât, cea cu statutul socio-economic cel mai vulnerabil din municipiu.

În urma analizei, CNCD a emis Hotărârea nr. 541/2022, constatând existența unei fapte de discriminare indirectă și sancționând autoritățile locale cu avertisment.

Extras din Hotărârea CNCD: “60.Analiza trebuie făcută în contextul în care este cunoscut faptul că în municipiul Cluj-Napoca există o comunitate importantă de persoane vulnerabile, dezavantajate, care trăiesc marginalizate și izolate la periferia municipiului, condițiile de viață ale acestora fiind caracterizate de privare materială și condiții sanitare.

61.Din aceste considerente, impunerea condiției deținerii unei vestimentații curate în mijlocul de transport, printr-o caracteristică subiectivă, nedeterminată, cuantificabilă, care să conțină caracteristici clare, nu este proporțională cu scopul urmărit și îngrădește accesul acestor persoane la serviciile publice de transport.

62.Astfel, Colegiul director constată că impunerea unei vestimentații curate, fără alte criterii obiective, cuantificabile, determinante, conduce la interpretări de natură subiectivă, producând efecte discriminatorii pentru diferite comunități, grupuri vulnerabile.”

Regulamentul afecta în mod disproporționat persoanele defavorizate, în special comunitatea de romi din Pata Rât, care nu dispun de condiții de locuit adecvate și, implicit, de acces constant la facilități sanitare. Condiționarea accesului la transportul public de starea vestimentației presupunea implicit excluderea persoanelor din categorii sociale vulnerabile, fără a se justifica existența unui scop legitim și proporțional pentru o asemenea măsură.

Hotărârea CNCD a fost contestată în instanță de UAT Cluj-Napoca, dar Curtea de Apel București a respins acțiunea reclamanților ca neîntemeiată.

Extras din Hotărârea Civilă 753/2023 a Curții de Apel București: „În concluzie instanța constată că a existat o diferență de tratament prin efect ca urmare a practicii neutre a municipalității, ce a afectat dreptul la libera circulație cu mijloacele publice de transport a comunității defavorizate din Pata Rât, de la periferia municipalității, iar această diferenţă nu a fost justificată de reclamante prin elemente obiective şi rezonabile, care să păstreze un raport de proporționalitate între mijloacele folosite şi scopul urmărit, astfel că situaţia analizată în prezentul litigiu în mod corect a fost sancţionată de pârâtul CNCD, potrivit art. 2 alin.3 coroborat cu art. 10 lit. g şi h din OG nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, cu modificările ulterioare.”

Pe cale de consecinţă, prin raportare la prevederile art. 18 din Legea nr. 554/2004 şi ale art. 20 din OG nr. 137/2000, Curtea a constatat legalitatea Hotărârii CNCD nr. 541/07.09.2022, cu consecința respingerii acţiunii ca neîntemeiată.

Cererea de recurs formulată de către UAT Cluj-Napoca împotriva Sentinței Curții de Apel București a fost înregistrată la Înalta Curte de Casație și Justiție, astfel că pe 24.06.2025 instanța a respins recursul ca nefondat prin Hotărârea nr. 3600/2025, definitivă.[1]

CRJ salută decizia Înaltei Curți, care reafirmă că autoritățile publice locale au obligația de a elabora politici nediscriminatorii, respectând dreptul tuturor persoanelor, inclusiv al celor aflate în situații de vulnerabilitate, de a accesa în mod echitabil serviciile publice.

________________

Citește mai multe despre caz:

Articol Dreptul de a beneficia, liber și nediscriminatoriu, de serviciul public de transport

Articol Municipiul Cluj-Napoca, sancționat de CNCD


[1] https://www.scj.ro/1094/Detalii-dosar?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=200000000414195