CEASUL BUN – aplicație mobilă | Comunicat de presă

Centrul de Resurse Juridice, organizație neguvernamentală de drepturile omului, în parteneriat cu Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, au realizat în cadrul proiectului Adaptjust – justiție accesibilă persoanelor cu dizabilități – o aplicație mobilă, Ceasul bun, destinată persoanelor cu dizabilități închise în centre rezidențiale, unități medico-sociale și secții sau spitale de psihiatrie.

De ce e nevoie de o aplicație pentru plângeri?

De peste 20 de ani, documentăm în cadrul vizitelor inopinate de monitorizare din programului Pledoarie pentru Demnitate, nenumărate cazuri în care persoanelor cu dizabilități închise nu li se respectă drepturile și demnitatea umană.

Situația persoanelor închise în centrele din Ilfov a scos la iveală o problemă la nivel național privind respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilități instituționalizate, aspect pe care CRJ a l-a sesizat în repetate rânduri de-a lungul anilor, și anume imposibilitatea de a te plânge atunci când ești victima unui abuz.

În Ilfov, 100 de persoane nu aveau niciun fel de instrument prin care să se plângă: telefon, tabletă, formular, foaie, pix. În România, alte 50,000 de persoane din același grup vulnerabil întâmpină aceeași barieră: accesul redus sau absent la sistemul de justiție.

Apasă pe imagine ca să citești ghidul accesibilizat al aplicației.

Aplicația pe care o lansăm astăzi, Ceasul bun, sub forma unui chestionar accesibilizat, răspunde unei nevoi identificate în peste 20 de ani de expertiză în domeniu: această lipsa efectivă a instrumentelor adecvate prin intermediul cărora, persoane din categorii vulnerabile (cu dizabilități intelectuale și/sau psihosociale, dar și cele cu afecțiuni neurologice, instituționalizate) să poată avea acces la justiție (să poată formula sesizări cu privire la fapte de natură penală ale căror victime sunt, să își poată revendica drepturile sau cere reevaluarea măsurilor de ocrotire instituite).

Eli și Tibi îți arată pas cu pas cum funcționează Ceasul bun

Elisabeta Moldovan, co-președinte CevaDeSpus și colegul ei, Tiberiu Chițoiu, ne ajută să înțelegem mai bine cum funcționează aplicația Ceasul bun. Ambii sunt persoane cu dizabilități, cu trecut instituțional. Le mulțumim pentru sprijin și vă încurajăm să urmăriți videoclipul de mai jos:

Orice persoană trebuie să aibă dreptul de a se plânge, mai ales persoanele aflate în astfel de instituții privative de libertate. Totuși, cei mai mulți dintre cei instituționalizați nu au telefon mobil/nu au acces la un telefon mobil. CRJ va achiziționa 60 de telefoane pe care le va distribui în centre și/sau spitale și secții de psihiatrie. Știm însă că o astfel de măsură nu poate cum să răspundă logistic nevoii identificare în teren. Prin urmare:

  • CRJ va solicita Ministerului Muncii și Ministerului Sănătății să aloce fonduri astfel încât, similar altor spații privative de libertate, să existe în fiecare cameră cel puțin un telefon sau o tabletă (sau alt dispozitiv electronic) care să fie dat în uz rezidenților pentru a se putea plânge
  • CRJ apreciază că este necesar ca, în standardele de licențiere care privesc toate serviciile sociale și medicale, publice sau private, pentru tineri, adulți sau vârstnici, să fie menționată obligativitatea facilitării accesului la telefon/tabletă pentru sesizarea oricăror situații de către rezidenți

Ați auzit în ultimele 3 săptămâni despre oamenii care stau în centre rezidențiale, cămine pentru vârstnici sau în spitale de psihiatrie – vor să se plângă și nu au cum. Nu au telefon sau nu comunică ușor.
Am lansat azi o aplicație pe telefon pentru ca toți oamenii să se plângă atunci când sunt bătuți, închiși, violați, legați, umiliți sau vor să trăiască în comunitate.

Nu e perfectă. Nu sunt telefoane în centre. Nu este internet. Nu este semnal. Vom cumpăra noi, de la Centrul de Resurse Juridice, câteva zeci de telefoane – insuficiente pentru zecile de mii de oameni. Ne așteptăm ca Ministerul Muncii și Solidarității Sociale să găsească o soluție.

Ce știm? Oamenii se tem. Le este frică. Că vor fi certați, bătuți, închiși dacă se vor plânge. Că vor pierde din “atenția” unor îngrijitori.

Ne așteptăm să vedem primele rezultate peste luni sau ani.

Avem nevoie de îngrijitori, prieteni, polițiști, procurori, judecători, psihologi, asistenți sociali și medici care să îi ajute.

Georgiana Pascu, manager de program Pledoarie pentru Demnitate

Ce face aplicația?

Aplicația mobilă „Ceasul Bun” este dedicată sprijinirii persoanelor instituționalizate sau angajaților din centrele rezidențiale de asistență socială, spitale sau alte astfel de instituții pentru a raporta situații de abuz fizic, emoțional sau neglijență. Ca urmare a faptului că persoanele cu dizabilități intelectuale și cele cu afecțiuni neurologice constituie grupul principal de utilizatori, aplicația este accesibilizată în termeni de vocabular și navigare. Dincolo de procesul ușor de parcurs și componente simple, aplicația are integrat cititor de ecran în interfața sa și o funcție de înregistrare care transformă discursul în text.

Accesibilitatea aplicației: grafică și termeni

Ceasul Bun trece dincolo de granițele accesibilizării standard pentru că ia în calcul nuanțele și nevoile specifice de interacțiune digitală atât ale persoanelor cu dizabilități intelectuale, cât și celor cu afecțiuni neurologice. Totodată, soluția digitală are integrate funcții precum speech-to-text (vorbire transformată în text), screenreading (citirea ecranului), dar și o funcție de ascundere care permite utilizatorului să se protejeze în cazul în care încearcă să semnalizeze un abuz și se află într-o situație de risc. Pe lângă partea de raportare, exista și o zonă de resurse de educare unde pot fi găsite informații detaliate despre diferite tipuri de abuzuri cât și numere de apelare rapidă în cazuri de urgență.

Cum folosesc modulele aplicației?

Aplicația mobilă are patru module:

  • Cere ajutor – formular accesibilizat de transmitere de sesizări/plângeri
  • Informații – informații utile despre procesul de sesizare și răspuns
  • Resurse de sprijin – resurse educaționale pentru utilizatori
  • Despre aplicatie – informații despre aplicație, cum să o folosești si scopul ei

Cere ajutor

Există trei tipuri de plângeri care se pot realiza în aplicație. Persoanele cu dizabilități pot alege dintre:

  • Mi s-a întâmplat ceva rău
  • Vreau să fiu mutat din locația în care mă aflu
  • Vreau să ajung la judecător

Ce mai pot găsi în aplicație?

Informații, Resurse de sprijin

În secțiunile de „Informații” și „Resurse de sprijin” orice utilizator are acces să asculte sau să citească informații despre diferite subiecte pentru a putea înțelege dacă situațiile prin care trece sunt abuzuri și dacă drepturile lor nu sunt respectate.

Unde pot găsi aplicația?

Pe PlayStore, pentru dispozitive care folosesc Android

Pe AppStore, pentru dispozitive care folosesc iOS

Scurt ghid accesibilizat pentru autoreprezentanți, persoane de sprijin și angajați


Dezvoltatorul aplicației Ceasul Bun este organizația neguvernamentală Code for Romania, care va asigura pe viitor mentenanta și dezvoltarea continuă a soluției digitale. Caracteristicile inovatoare ale aplicației sunt oferite de designul acesteia care a fost dezvoltat având în minte informațiile primite de la beneficiarii direcți – persoane cu diferite tipuri de dizabilități, dar și de la persoane de sprijin, psihologi, asistenți sociali sau juriști.

Aplicația este realizată în cadrul proiectului AdaptJust – Justiție accesibilă pentru persoane cu dizabilități[1], implementat de Centrul de Resurse Juridice în parteneriat cu Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie și beneficiază de un grant în valoare de 1.324.994 € oferit de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE în cadrul Programului Dezvoltare locală. Obiectivul proiectului este de a facilita accesul la justiție a persoanelor cu dizabilități intelectuale și/ sau cu probleme de sănătate mintală.

Proiect realizat cu sprijinul financiar al Granturilor SEE 2014 – 2021. Conținutul acestuia (text, fotografii, video) nu reflectă opinia oficială a Operatorului de Program, a Punctului Național de Contact sau a Oficiului Mecanismului Financiar. Informațiile și opiniile exprimate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului/autorilor. Pentru informaţii oficiale despre Granturile SEE sau Norvegiene, accesaţi www.eeagrants.ro.

Partener media: Starea Nației


[1] https://www.crj.ro/pledoarie-pentru-demnitate/adaptjust/adaptjust-justitie-accesibila-pentru-persoane-cu-dizabilitati/