Reutilizarea socială a bunurilor imobile confiscate din infracțiuni

Reutilizarea bunurilor confiscate din infracțiuni nu reprezintă un concept tocmai nou, cel puțin nu din punct de vedere legislativ. Aceasta se regăsește în legislația europeană din anul 2014 în Directiva 2014/42/UE[1] și în legislația națională din anul 2015 prin adoptarea Legii nr. 318/2015 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative[2]. Ce presupune acest concept? Pe scurt, înseamnă transmiterea cu titlu gratuit sau darea în folosință a bunurilor provenite din infracțiuni către instituții publice, autorități administrativ-teritoriale sau organizații neguvernamentale cu scopul de a fi utilizate pentru obiective de natură socială sau de interes public.

În cele ce urmează, ne vom îndrepta atenția către o (posibilă) oportunitate a asociațiilor și fundațiilor de a primi în folosință gratuită bunuri imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului.

În sensul acesta, Legea nr. 318/2015 prevede următoarele:

 „Art. 34. – Bunurile imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului pot fi transmise cu titlu gratuit în domeniul privat al unităţilor administrativ-teritoriale, la cererea consiliului judeţean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a consiliului local, după caz, prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Finanţelor Publice la propunerea Agenţiei, pentru a fi utilizate pentru obiective de natură socială.

Art. 35. – Bunurile imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului pot fi date în folosinţă gratuită asociaţiilor şi fundaţiilor, precum şi Academiei Române şi academiilor de ramură înfiinţate în baza unei legi speciale, prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Finanţelor Publice la propunerea Agenţiei, pentru a fi utilizate pentru obiective de natură socială, de interes public, sau în raport cu obiectul lor de activitate, după caz.

Articolul 36 al aceleiași legi prevede faptul că ”Regulamentul privind reutilizarea socială a imobilelor intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.” Un astfel de regulament nu este disponibil la momentul actual, existând doar un proiect vechi de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea Regulamentului pentru reutilizarea bunurilor imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului, care datează din anul 2017.[3] În anul 2016, CRJ a transmis o propunere de regulament privind reutilizarea socială a imobilelor intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului.[4]

De asemenea, față de absența unui regulament disponibil la momentul actual, pe site-ul oficial ANABI există o secțiune denumită ”Proceduri și formulare în format word pentru solicitări de reutilizare sociale”, dar care nu include nicio informație sau document atașate acestei secțiuni.[5]

Necesitatea adoptării regulamentului prevăzut la art. 36 din lege este vizibilă în raport cu rezultatele nepalpabile ale prevederilor privind reutilizarea socială a bunurilor imobile confiscate.

Datele ANABI de la finalul anului 2023[6] arată că, în cei 7 ani de funcționare a agenției, unul dintre rezultate este: ”Primul imobil confiscat și reutilizat în interes public şi un al doilea imobil ce se află în procedură de promovare a proiectului de Hotărâre de Guvern”. Astfel, lipsa unei campanii de informare cu privire la aceste posibile oportunități ale organizațiilor guvernamentale, cât și lipsa unui regulament care să prevadă cum să acceseze efectiv aceste oportunități, se materializează prin faptul că în 7 ani un singur imobil a fost reutilizat în interes public, potrivit datelor disponibile pe site-ul Agenției.  

Noi/ alte modalități de implicare a societății civile

În anul 2022, a fost modificată și completată Legea nr. 318/2015[7], aducând următoarele schimbări pe care le considerăm utile pentru organizațiile neguvernamentale:

A fost înființat Mecanismul Național de Susținere a Prevenirii Criminalității, prin care sumele alocate vor putea fi folosite exclusiv pentru asistența și protecția victimelor infracțiunilor – inclusiv pentru situații de urgență, prevenirea criminalității, educație juridică și consolidarea capacității administrative, inclusiv logistice, a instituțiilor abilitate cu identificarea, administrarea sau valorificarea bunurilor sechestrate. Sumele din mecanism se alocă între diferite instituții și entități, dintre care 15% pentru ANABI în vederea finanţării nerambursabile a proiectelor propuse de asociaţii şi fundaţii cu obiect de activitate în domeniul asistenţei şi protecţiei victimelor şi asistenţei sociale (art. 372 lit. f).

Adițional, noile prevederi instituie în sarcina instituțiilor și autorităților publice competente, precum și asociaţiilor şi fundaţiilor cu obiect de activitate în domeniul asistenței și protecției victimelor și asistenței sociale distribuirea voucherelor (art. 3715), despre care CRJ a mai scris: https://www.crj.ro/vouchere-destinate-victimelor-infractiunii/ și https://www.crj.ro/wp-content/uploads/2023/12/Drepturile-victimelor-infractiunilor_compensatii-financiare.pdf.


Material realizat în cadrul proiectului Monitorizarea drepturilor omului, la zi, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Lucrăm împreună pentru o Europă inclusivă!


Resurse:

Studiul „Reutilizarea în scopuri sociale a bunurilor confiscate din infracţiuni”, disponibil la: https://www.crj.ro/wp-content/uploads/2015/10/Reutilizarea-bunurilor-confiscate-RO.pdf, CRJ, 2015

Raport  Direcționarea, evaluarea și informarea victimelor infracțiunilor: România, CRJ, 2019


[1] Directiva 2014/42/UE privind înghețarea și confiscarea instrumentelor și produselor infracțiunilor săvârșite în Uniunea Europeană, disponibilă la: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0042

Directiva îndeamnă statele membre, la art. 10 alin. (3), ”să aibă în vedere adoptarea unor măsuri care să permită ca bunurile confiscate să fie utilizate în interes public sau pentru obiective de natură socială.”

[2] Legea nr. 318/2015 disponibilă la: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/174284

[3] Proiectul de hotărâre de Guvern privind aprobarea Regulamentului pentru reutilizarea bunurilor imobile intrate, prin confiscare, în proprietatea privată a statului, precum și Nota de fundamentare, disponibile la: https://old2.just.ro/proiectul-de-hotarare-a-guvernului-privind-aprobarea-regulamentului-pentru-reutilizarea-bunurilor-imobile-intrate-prin-confiscare-in-proprietatea-privata-a-statului/ 

[4] Propunere CRJ de regulament privind reutilizarea socială a bunurilor imobile, 2016, disponibilă la: https://www.crj.ro/wp-content/uploads/2016/04/Propunere_Regulament_Reutilizare_Imobile.pdf 

[5] https://anabi.just.ro/info/proceduri-si-formulare-in-format-word-pentru-solicitari-de-reutilizare-sociale

[6] https://anabi.just.ro/storage/uploads/69b28f38-ddc0-48cd-97ca-b3bb3b171732/ANABIgram5site.pdf

[7] Prin Legea nr. 230/2022 privind modificare și completarea Legii nr. 318/2015 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate și pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală