Vizită de monitorizare: CENTRUL DE ASISTENŢĂ PENTRU COPII CU CERINŢE EDUCATIVE SPECIALE GALAȚI

Raportul în format PDF

1.      Informaţii generale

Centrul de Asistenţă pentru Copii cu Cerinţe Educative Speciale (CACCES)

Strada Blaj nr. 11, Galaţi.

http://www.dgaspcgalati.ro/43/4316.html

Data vizitei: 6 februaie 2014

Experți: Dana Ududec și Daniel Pîrvu

Tipul instituţiei: Centru în subordinea DGASPC Galați, rezidențial, cu regim deschis.

2.                  Beneficiari

Centrul găzduiește 59 de beneficiari. 42 dintre aceștia au peste 18 ani, iar 17 beneficiari au între 10 şi 18 ani; 31 sunt băieţi şi 28 sunt fete.

In Centru nu sunt beneficiari imobilizați la pat. In Centru nu sunt beneficiari infectați cu HIV/ SIDA. Doi dintre beneficiari au avut hepatita B.

3.      Plasamentul in instituție

Beneficiarii ajung la C.A.C.C.E.S. prin D.G.A.S.P.C. şi pe baza hotărârilor judecătoreşti prin care părinţii sunt decăzuţi din drepturi, toți fiind în Centru în baza unor acte oficiale – Hotărâri ale Comisiei și Decizii ale D.G.A.S.P.C. Galati. Niciunul dintre beneficiari nu este pus sub interdicţie. 32 dintre beneficiari au încadrare în grad de handicap. Este important de menţionat că 10 băieţi de la Centrul de Plasament nr. 2 (vizitat în dimineaţa aceleiaşi zile de către experții C.R.J. şi care fusese închis în octombrie 2013) au ajuns la C.A.C.C.E.S.

Directoarea Centrului a explicat că atunci când un tânăr ajunge în CACCES, i se arată Centrul, i se face cunoştinţă cu personalul şi i se citeşte regulamentul intern. De asemenea, e.xista si niste fise de acomodare in care se specifica daca tinerii/ copii sunt multumiti de colegii de dormitor, dacă ii place sau nu de instructorul de referintă.

4. Suport legal şi evaluarea măsurii de plasament

Beneficiarii sunt plasaţi în Centru pe perioadă nedeterminată. Totuși atunci când își termină studiile sau implinesc vârsta maximă trebuie găsită o soluție pentru ei; reintegrarea în familie, găsirea unei locuințe împreună cu altcineva etc.

5. Condiţii de viaţă în instituţie

Centrul Beneficiază de încălzire centrală, La momentul vizitei echipei de monitori C.R.J. în Centru curgea apă caldă iar caloriferele erau bine incălzite. Accesul la toalete era corespunzator, băile erau curate si folosite de copii si tineri fără restricții. Nu au fost observate  băi adaptate persoanelor cu dizabilităţi.

Masa este pregatită in Centru conform normelor in vigoare. Tinerii iși pot cumpara de mâncare in afara hranei din Centru – “ce vor din banii lor de buzunar.”

Centrul, deși vechi si nerenovat de 8 ani este bine intreținut cu concursul copiilor și al  tinerilor. Aceștia au voie, sunt încurajați și se bucură să-și zugraveasca și să-și amenajeze singuri spațiile după cum vor.

În Centru geamurile sunt mari, suprafețele ușor de curățat si aerisit, mobilierul este vechi si deteriorat  dar încă funcțional si personalizat de către tineri. Aceștia iși țin bunurile incuiate cu propriile lor lacăte. În Centru există separare între băieţi şi fete, toaletele sunt separate între ele si există intimitate. Totuși, una dintre beneficiarele minore (12 ani), a spus că “ia bătaie” de la “fetele din cameră”. Una dintre colegele de camară are 20 de ani, deci în cazul acesta nu este realizată o separare între minori şi majori.

Tinerii aveau la dispoziție produse de igiena. Din discuția cu Șefa Centrului reiese că unii beneficiari nu sunt multumiți de calitatea produselor și de aceea iși cumpără singuri produse mai bune decat cele furnizate de Centru.

6. Servicii medicale

D-na. Șef de Centru ne-a declarat ca n-au fost decese de când este dânsa in instituție.

Pentru controale, consult sau alte probleme trebuie sa se programeze la medic in afara centrului. Pentru orice problema (de ex. ochelari)  tinerii se duc cu trimitere de la medicul de familie în afara Centrului. D-na. Sef de Centru a declarata că: “N-am medic aici, numai asistente”.

Copii si tinerii se pot duce la medicul stomatolog al D.G.A.S.P.C.  (care-și  are cabinetul in același Centru) când vor ei dar pe bază de programare.

Directoarea C.A.C.C.E.S. ne-a informat că: „Izolator nu avem in Centru, l-am desființat” În cazul în care un beneficiar are o boală contagioasă, acesta este trimis la spital.

În urma discuţiilor cu Directoarea centrului a reieşit că unii beneficiari ajung la spitalul de psihiatrie pentru a fi internaţi temporar. Ei se întorc de la spital în stare de ameţeală (din cauza sedativelor) şi cu păduchi, conform declaraţiei Directoarei.

7. Activităţi educative şi recreative

Există program de intervenție personalizat si se desfasoara si activităti educative în Centru. Cele mai multe au drept scop achiziționarea de deprinderi de viață independentă. D-na Director a declarat ca “Se face și educație sexuala …”,  “… i-am dus și la planning familial, le-am luat prezervative, i-am dus la medic, am avut chiar și (fete) cu sterilet”.

Tinerii si copii au ocazia si oportunitatea sa urmareasca programele TV, să intre pe internet sau să asculte radio/ muzică cu un minim de supraveghere.

Directoarea C.A.C.C.E.S. a declarat că toţi beneficiarii frecventează cursurile unei forme de învăţământ special, aceasta fiind una dintre condiţiile găzduirii în Centru.

8. Contactul cu exteriorul instituţiei

Tinerii pot iesi din centru pe baza de bilet de voie, invoiere sau cand se duc la scoala. Sefa centrului a povestit o situație a unui copil minor (14 ani) care fuge in mod repetat si care “s-a intors cu poliția de mai multe ori” dupa ce a comis infracțiuni in afara Centrului – “are palmares mare”.  Șefa Centrului a povestit cum odata s-a intâlnit cu el pe strada, copilul fiind singur intr-o carută cu fier vechi; in momentul in care a observant-o a strunit calul si a fugit cu carută.

Nu există nicio ingrădire a vizitelor . Unii dintre beneficiari au telefoane mobile personale şi cu toții pot vorbi la telefon – acest lucru a fost verificat de catre monitorii C.R.J. Beneficiarii pot părăsi Centrul. Directoarea a declarat că ieşirile sunt un lucru frecvent. Unul din beneficiari fuge în mod frecvent din Centru şi îşi petrece o parte din timp pe stradă.

Din declarația d-nei. Sef de Centru, tinerii sunt vizitati de Fundația ”Zâmbete de Copil”

Directoarea a declarat că unii dintre beneficiari au făcut bani de buzunar ajutând alte persoane la deszăpezire si mergand cu colindul, plugușorul, sorcova. D-na Director a citat cazul unei fete (care a trecut de 25 de ani) și care a muncit in vară cu contract pe perioada determinata. Acest lucru precum și faptul ca tinerii pot munci dacă o doresc a fost confirmat de unul dintre tineri intr-o conversație privată.

9. Măsuri disciplinare, pedepse corporale, utilizarea forţei, plângeri

Din relatările unei tinere beneficiare reiese că a fost agresată in trecut de către niște colege.  Acestea au fost certate de catre doamna Directoare.

“Este un camin liber … in limitele bunului simț” declara d-na.   Șef de Centru. “Pedepse? Avem puține metode de pedeapsă; nu mai au voie la TV sau le oprim banii de buzunar la peste 30 de absențe nemotivate de la scoala. Bineinteles că le dăm banii lor…”.

Una dintre beneficiare în vârstă de12 ani a mărturisit separat monitorilor că o instructoare o trage uneori de păr ca formă de pedeapsă. De asemenea, a mai spus că aceeași instructoare le trage şi pe alte fete de păr. Acest lucru nu a put fi verificat de monitori.

10. Personalul instituţiei

Centrul are drept angjați: 1 Șef Centru, 2 asisteți sociali, 3 asistenți medicali, 1 psiholog si un psiholog voluntar, 1 administrator, 1 magazioner, 1 contabil, 3 bucatarese, ajutoare de bucatari, 4 muncitori necalificati (spălătorese, ingrijitori),1 lenjereasă, 7 supraveghetori de noapte, 1 referent (reparator electrice). In plus, au paza asigurată din afara Centrului dar platita de D.G.A.S.P.C. Galați.  Pt. ca tot in incinta Centrului se afla si un cabinet stomatologic care deservește tot D.G.A.S.O.C. Galati mai există in Centru (dar pe statul de plata al Direcției) si 1 medic stomatolog si un asistent medical somatolog.

11. Inspecţii şi evaluări periodice ale instituţiei

Nu au fost obținute informații exacte in legatură cu aceasta problema. Sunt inspectați “a toate celelante Centre”.

12. Respectarea şi protecţia drepturilor fundamentale

Centrul are un registru de sesizări şi reclamaţii care conţine mai multe pagini de însemnări realizate de beneficiarii CentruluiAcesta a fost consultat de către echipa de monitori ai C.R.J. si s-a putut observa că era completat de către beneficiari. Menţiunile scrise se refereau în principal la viaţa în Centru, o parte fiind apreciative, şi restul atrăgând atenţia asupra conflictelor dintre beneficiari. În afara acestui caiet de sesizări, nu a fost identificată o altă modalitate pusă la dispoziţie prin care beneficiarii pot depune plângeri.

Din discuția monitorilor C.R.J. cu tinerii s-a putut observa ca aceștia nu se tem sa-și exprime liber parerile și ca o parte dintre ei se simt deja pregătiți pentru o viața independentă. Nu au fost obținute informaţii despre persoane care să fi fost pedepsite în urma exprimării opiniei.

Contactul cu exteriorul este liber. Beneficiarii au acces la telefon și pot comunica uşor cu alte persoane. Au dulapuri separate şi cheie de la dulapurile lor personale.

Datele de contact ale altor instituţii nu sunt disponibile în mod liber în Centru, dar tinerii au telefoane mobile, acces la Internet si dupa cum a declarat Șefa Centrului “stiu unde sa se adreseze daca au nevoie si daca nu sunt mutumiti de ceva. Majoritatea au telefoanele lor mobile.”

Conform declaraţiilor Directoarei, toţi tinerii sunt de religie creştin-ortodoxă și nu există probleme ce țin de (ne)respectarea religiei beneficiarilor.

În cadrul vizitei de monitorizare s-a discutat în particular cu o tânără de peste 18 de ani care în 2013 a rămas însărcinată şi a fost ajutată de către personalul Centrului să facă un avort la un cabinet medical. Tânăra este în Centru de la vârsta de 10 ani. Aceasta a spus că nu ia contraceptive şi nu ştie cum să se ferească de alte sarcini nedorite. De asemenea, a spus că ia medicamente “de liniştire” şi că nu ia alte pastile, ca de exemplu, anticoncepţionale.

Din discuţia monitorilor cu tânăra a reieșit că a rămas însărcinată în urma unui contact sexual cu un bărbat mai în vârstă care locuieşte în aproprierea Centrului. La intrebarea daca tânara a fost cea care a vrut să facă sex cu acel bărbat, tânăra a spus că nu, şi a răspuns pozitiv la întrebarea dacă a fost forţată. Ea a spus în continuare că nu a fost la Poliţie după incident, invocând faptul că în urma avortului nu se simţea bine şi nu a vrut să se mai deplaseze la Poliţie. În plus, a spus că bărbatul respectiv a ajuns până la urmă la închisoare pentru alte fapte.

Directoarea Centrului, confruntată cu aceste informații a dat un răspuns foarte degajat, susţinând că tânăra iese frecvent din Centru şi are relaţii sexuale cu diverşi bărbaţi. ” pentru ea, dacă un bărbat îi spune că vrea să facă sex cu ea, aceasta este o declaraţie de dragoste”.

În concluzie, Directoarea Centrului a părut să nu fie preocupată de posibilitatea ca tănăra să fi fost violată de către un bărbat care locuieşte în incinta Centrului. Această întâmplare indică riscul de violenţă sexuală la care sunt supuşi tinerii din Centru, în ce priveşte violenţa venită din exterior.

Directoarea a declarat că a ajutat-o pe tânara să facă avort. Iniţial, au mers la Spitalul Judeţean “Sf. Apostol Andrei”, unde medicul ginecolog ar fi refuzat să realizeze procedura, pe motiv că nu face avort “la din astea” (referindu-se la beneficiara Centrului). Astfel, Directoarea a trebuit să găsească alt medic ginecolog.

13. Recomandări

Implicarea personalului in activiați de conștientizare a tinerilor in ceea ce privește riscurile la care sunt expuși:de trafic de persoane, de atragere in anturaje cu comportament infracțional, boli cu transmitere sexuală, etc.

Educarea și pregatirea beneficiarilor pentru o integrare de durată pe piața muncii.

Verificarea insușirii cunoștiințelor privind planningul familial.

Creșterea vizibilitații beneficiarilor in cadrul comunitații astfel incât tinerii ce părăsesc instituția să nu mai fie stigmatizați.

Separarea beneficiarilor in camere și după criteriul vârstă.

Verificarea metodică, conștiincioasă și din mai multe surse a plângerilor făcute de beneficiari.