Vizită de monitorizare: CENTRUL SPECIAL CÂMPULUNG, ARGEȘ

Raportul în format PDF

Raport vizită inopinată de monitorizare  pentru observarea modului in care sunt respectate drepturile beneficiarilor din Centrul Special Campulung, judetul Argeş

La data de 23 decembrie 2013, doi reprezentanţi ai Centrului de Resurse Juridice au efectuat o vizită de monitorizare inopinată pentru a constata modul în care sunt respectate drepturile copiilor şi tinerilor din Centrul Special Campulung

·         Aspecte generale

La momentul vizitei seful Centrului nu era in institutie, reprezentantii CRJ au fost intampinati de dna. R.I., educator specializat care lucreaza in Centrul de zi si tine locul dnei. Sef de Centru este dna.C.P. In general asistentul social preia atributiile sefului de centru, care la momentul vizitei era in concediu.

Reprezentantii CRJ au vizitat Centru inainte de ora mesei de pranz care in acea zi se servea pentru 26 de copii din totalul de 35 – o parte din beneficiari fiind plecati. Aproape toti copii mananca singuri, singura exceptie o constituie o fetita ce sufera de tetrapareza spastica si careia i se da mancare pasata in camera.

Masa din ziua de Craciun (este sponsorizata de o fundatie “de la Bucuresti”). Astfel, de dimineata copii vor manca crenvusti si cascaval, la pranz ciorba de perisoare, friptura de porc si ca desert, tort iar seara peste pangasius cu legume mexicane. In plus copii vor avea si o gustare intre mese constand in cozonac (ca supliment).

Blocul alimentar a fost reparat anul trecut insa este dotat cu strictul necesar iar ce atrage atentia este lipsa oricarei instalatii de evacuarea a aburului, bucataria pare o bucatarie pentru o familie largita si nu un loc unde sa se gateasca pentru 35 de persoane, zilnic. In bucatarie se afla si un tanar care le ajuta pe bucatarese la curatatul cartofilor si la diferite activitati. Baiatul era extrem de tacut si nu a dorit sa comunice iar  personalul din bucatarie a relatat ca el doreste sa le ajute. Din discutia cu personalul din institutie a reiesit lipsa acuta a personalului de la blocul alimentar, la acest moment fiind angajata o singura bucatareasa care nu poate asigura doua ture si din acest motiv a fost detasata la bucatarie  pe perioada determinata o infirmiera.  CRJ recomanda ca beneficarii sa nu fie folositi zilnic la bucatarie pentru diverse munci, iar daca un tanar este interesat de aceasta munca sa fie indrumat catre un curs de calificare pentru a obtine un atestat in acest domeniu. Beneficiarii pot desfasura activitati practice la bucatarie cu caracter sporadic insa toti in cadrul unor activitati de dezvoltare a abilitatilor practice.

Sala de mese (curata) are suficiente locuri si este dotata pentru toti copiii din Centru. Inconveninetul major este lipsa chiuvetelor din sala de masa – copii trebuie sa se spele pe maini in cladirea unde locuiesc. Bucataria si sala de mese sunt un corp separat in cadrul Centrului.

In cladirea principala sunt dormitoarele baietilor (3 dormitoare grupate pe categorii de varste), un dormitor de fete, atelierul de creatie, camera educatorilor, sala de activitati didactice si cabinetul psihologic. Camerele sunt mari, luminoase si spatioase insa sunt cazati 10-12 copii

Tot aici se afla si Centrul de zi – unde sunt inscrisi 19 copii. Pentru copii din Centru de zi exista 3 paturi unde copii pot dormi dupamiaza. Tot in aceeasi cladire exista si un izolator cu 2 paturi si cabinetul medical unde exista un pat. In cabinetul medical medicamentele sunt incuiate. Pe coridoarele acestei cladiri sunt afisate schemele de evacuare in caz de incendiu sunt marcate directiile de iesire si sunt trecuti responsabilii. Grupurile sanitare,  atat cel al fetelor cat si al baietilor sunt amenajate adecvat dar nu au fost observate sapunuri sau hartie igienica. Nu erau de asemenea obiecte personale lasate acolo. Langa grupurile sanitare exista dulapuri unde sunt tinute in saculeti obiectele personale de igiena ale fiecarui beneficiar. In dormitoare beneficiarii au dulapuri si spatii pentru obiectele personale.

Cladirea unde locuiesc copii (unde sunt desfasurate si activitatile de recuperare) este separata printr-o curte interioara de cladirea ce adaposteste bucataria, sala de mese, biroul sefului de centru, magazia, spalatoria, si un mic birou de primire. Exista o centrala proprie care deserveste toata institutia.

Personalul are o toaleta proprie separata de a copilor. Accesul in aceasta se face din curte. Copii gazduiti in Centru au acces la toaleta doar in cladirea unde locuiesc. La parter exista o toaleta pt. copiii insa este accesibila doar de cei care frecventeaza invatamantul special. In incinta institutiei isi desfasoara activitatea si Centrul de Zi. CRJ recomanda ca aceasta toaleta accesibila doar copiilor din invatamantul special sa poata fi folosita si de beneficiarii din Centru avand in vedere distanta mare de la sala de mese sau curtea de joaca pana la grupul sanitar de langa dormitoare.

Tot in incinta institutiei se mai afla o cladire – incuiata la momentul vizitei – unde au fost gazduiti copiii si tinerii din Costesti – atata vreme cat Centrul din acea localitate  a fost in renovare. Acum in aceasta cladire dezafectata, intr-un depozit cu acces separat sunt tinuti cartofii. Aceasta cladire asteapta renovarea intrucat nu mai poate fi locuita.  Conform precizarilor sefei de Centru  “Au fost in ea copiii cu dizabilitati si au distrus”. Dupa terminarea renovarii Centrului din Costesti, copiii si tinerii au plecat ramanand in aceasta institutie 8 dintre acesti tineri “cei care erau mai mari”. Ei urmeaza sa plece in alte Centre deoarece in acest Centru vor ramane doar 25 de copii.

Dna. Sef de centru Cornelia Ponora a venit in Centru fiind anuntata ca reprezentantii  CRJ viziteaza Centru (desi era in concediu), in timp ce reprezentantii fundatiei vizitau cladirea inchisa.  Din relatarile sefului de Centru copiii si tinerii din Costesti au venit in august 2012 si au locuit in cladirea – acum improprie acestei utilizari – pana in septembrie 2013. Ne mai declara ca odata cu cei 24 copii si tineri de la Costesti au fost detasati si 4 educatori. Cei 8 beneficiari ramasi in Centru au peste 18 ani. Seful de Centru a dat asigurari ca exista fonduri pentru renovarea acestei cladiri iar reparatiile se vor faca cu angajatii Centrului.

Cladirea ce va fi reabilitata va avea un club si sapte camere locuibile. Aici vor sta toti beneficiarii deoarece in cladirea mare unde locuiesc in prezent se va face Centru de recuperare.  Fundatia SERA intentioneaza sa construiasca o noua cladire pentru beneficiari in aceeasi locatie. In incinta institutiei se mai afla un loc de joaca nerenovat, o fosta fantana arteziana si o chiuveta (nefunctionale) un rezervor (depozit) de combustibil lichid care acum este neutilizat, inchis si incuiat cu un capac metalic precum si o platforma din beton unde era crescatoria de porci ce a functionat pana in anul 2000. Acesta este de fapt spatiul de plimbare al beneficiarilor. Gardul ce imprejmuieste tot centrul este vechi si are o spartura de dimensiuni mare insa reprezenta Centrului nea-a asigurat ca “acum nu mai are cine sa iasa pe aici” pentru ca “copiii care fugeau nu mai sunt in Centru”. Acum copiii ies din Centru cu bilet de voie. Se impune reamenajarea intregii Curti avand in vedere starea de uzura(rugina) a tuturor obiectelor ce se afla cu spatiile din curte si amenajarea unor spatii de recreere si joaca pentru copii care sa nu constea dor in platforme de beton peste tot.

Beneficiarii Centrului

In prezent sunt gazduiti in centru 35 de copi: 12 scolari pana in 18 ani care frecventeaza scoala generala, 2 care urmeaza liceul la seral, 12 beneficiari au peste 18 ani (din acestia 8 sunt au venit  de la Costesti si nu s-au mai reintors.

5 copii au epilepsie, iar  6 copii  tulburari de comportament. Cel mai mai mare numar de beneficiari a fost la momentul venirii copiilor de la CEntru din Costesti cand avea zilnic 90 de beneficiari.

La momentul intrarii in Centru copiii sunt primiti in baza unei anchete din partea Serviciului de Evaluare Complexa si sunt supsusi si aici unei noi anchete sociale. Fiecare copil are un manager de caz care vine aproape saptamanal in Centru.  Exista o persoana desemnata de DGASPC Pitesti care raspunde de Centrul acesta din Campulung. Aceasta persoana, merge daca este cazul in anchete cu asistentul social al Centrului si tine legatura cu parintii beneficiarilor.

Privitor la gestionarea plangerilor copiilor si tinerilor, sefa de centru declara “Nu am plangeri pana acum”. Existe registre speciale: de reclamatii si de evenimente insa acestea stau in biroul sefului de centru. Reprezentantii CRJ au vazut aceste registre si au constatat ca ele sunt completate lunar de catre educatorul responsabil care reia acelasi text ca nu au fost reclamatii si plangeri. Copii nu au la dispozitie un telefon.

Toti copii sunt inscrisi la un medic de familie. In situatii de urgenta apeleaza la policlinica sau la spital. Asistentul medical urmareste toti copii si se ocupa de tot: formalitati, retete. In Centru existe medicamente doar pentru diferite afectiuni usoare. Medicul de familie vine in Centru daca este chemat. Daca este vorba de o urgenta cheama salvarea sau transporta ei bolnavul cu masina Centrului.

A existat un incident deosebit :  pe 29 iunie 2013, un educator a batut o fata. Initial a declarat ca a fost atacat de fata. La cateva zile dupa aceea si-a pus mana in ghips – ca dovada ca avusese de suferit – dar apucase sa-l vada toata lumea 5 zile ca nu avea nimic la mana. In cele din urma i s-a desfacut contractul de munca. Educatorul era o persoana  agresiva si avea probleme inclusiv cu colegii. Fata batuta nu a facut plangere penala dar si-a scos certificat medico-legal. Sefa de centru ne-a declarat ca a respectat procedura si  a anuntat DGASPC –ul. Nu exista informatii daca agresorul este cercetat penal in cadrul unei proceduri judiciare.

In situatia in care copi sau tinerii sunt agitati ei sunt consiliati, nu exista mijloace de imobilizare sau sedative. Cei mari pot iesi din institutie daca solicita acest lucru in baza unui bilet de voie – in momentul vizitei mai multi beneficiari erau sunt plecati din Centru cu colindul. Nu au existat situatii in care cineva sa ia bilet de voie si sa nu se mai intoarca. Au existat cateva cazuri de copii fugiti in oras dar personalul i-a gasit si i-au adus in Centru.

Intre Centru si un agent privat care detine un magazin de imbracaminte exista un contract de sponsorizare si in baza acestei conventii copii sunt dusi  la magazin si primesc haine in functie de marimile necesare. Copii pot sa-si exprime dorintele in ceea ce priveste imbracamintea. Anul trecut au primit de la D.G.A.S.P.C. Pitesti obiecte de imbracaminte de proasta calitate insa in  acest an s-a schimbat firma furnizoare si imbracamintea  este mai calitativa.

Pentru control medical  oftalmologic apeleaza la un cabinet local oftalmologic unde in caz de nevoie tinerilor li se face recomnandarea pentru ochelari care sunt achizitionati din fonduri proprii.

In privinta educatiei sexuale dna. sef de Centru ne-a declarat ca au contraceptive pentru fete dar ca copiii nu intretin relatii sexuale in Centru. Lunar exista o intalnire intre beneficiari si asistentului medical unde sunt informati despre relatiile sexuale. Suma de bani alocata de stat pentru fiecare beneficiar i se da « in mana » beneficiarului iar acestia isi cumpara ce vor iar cu cei mici merge educatorul si le cumpara ce vor – incearcand sa ii indrume ce sa achizitioneze. La ora vizitei care s-a desfasurat in jurul pranzului marea majoritate a beneficiarilor dormeau iar in fiecare camera era un supraveghetor care statea cu copii.

Reprezentantii CRJ au discutat cu o tanara O. M. (chair cea care fusese agresata de educator ). Din relatarile ei a reiesit ca in urma incidentului a fost sustinuta de personalul din Centru inclusiv prin vizite la dna psiholog. Ne-a povestit pe scurt povestea ei si ne-a marturisit planul ei de viata de dupa centru: sa o ajute matusa sau un prieten si sa paraseasca curand Centru. A lucrat la o croitorie dar era multa munca si salariu foarte mic (300 lei) si din aceste motive a renuntat.

Doamna sef de centru C.P. a relatat reprezentantilor CRJ despre accidentul care a avut loc in Centru in luna noiembrie.  Fata aruncata pe geam, in varsta de 9 ani, sufera de tetrapareza spastica, nu vorbeste si a venit in centru de o luna. A fost aruncata pe geam de catre o tanara de 23 ani (C. L.) care avea probleme psihice – diagnostic de schizofrenie. Aceasta din urma era in centru « dintotdeauna » , venita de mica din Constanta. Tanara C.L. a fost la Spitalul de psihiatrie Sf Maria de la Vedea cu  2 – 3 zile inainte dar se intorsese de acolo cu un tratament mult mai “slab” decat inainte. Era agresiva, facea probleme, ameninta tot timpul si refuza sa ii fie administrat tratamentul medicamentos.  Inainte de momentul petrecerii evenimentului C.L statea la ea in dormitor iar infirmiera care trebuia sa o supravezheze pe fetita de 9 ani  a plecat si a lasat-o singura. Fetita cea mica locuia langa camera tenerei cu probleme psihice.

Imediat dupa incident a intervenit sefa de centru impreuna cu psihologul si au discutat cu acesta, care dupa manifestari se afla intr-o stare de agitatie.  Tanara bolnava (C.L.) a fost luata de politie care a transportat-o  la spitalul de psihiatrie din  Vedea iar in prezent este internata in Centrul de Recuperare si Reabilitare Vulturesti.

Victima a fost dusa la spital cu masina centrului de catre administrator. Personalul medical din spital a constatat ca nu a patit nimic. Mama acestei fetite munceste in strainatate si a lasat-o in grija bunicii. Bunica nu a mai putut sa aiba grija de fata si adus-o in Centru unde au fost primita in regim de urgenta. Pana la data evenimentului bunica materna o vizita minim o data pe saptamana si ii mai aducea cate un pachetel.  De la eveniment a mai venit in vizita doar o data. Nici nu a mai sunat sa intrebe de fetita. Dupa petrecerea evenimentului mama a fost anuntata telefonic.  Ulterior mama fetitei a sunat la Centru pentru a ameninta personalul  ” va omoar, va spanzur”.  In prezent  victima este inclusa intr-un program de recuperare specific bolii de care sufera si ii este administrat un tratament si fiindca este foarte anemica. Rezultatele  tratamentului au inceput sa se vada iar fetita a inceput sa miste mainile. Fetei ii place sa fie inconjurata de copii, cand este cu ei zambeste iar daca pleaca plange. La momentul vizitei reprezentantii CRJ au constatat ca fetita era plimbata intr-un carucior de o persoana care se ocpua numai de ea.

Infirmiera ce a lasat-o singura pe fata aruncata pe geam nu era la prima abatare deoarece in mod frecvent lipseste de la serviciu si nu isi respecta atributiile. Infirmiera depune regulat cereri de concediu fara plata si invoca ca are multi copii si  este unic intretinator de familie. In urma incidentului din noiembrie sefa de Centru si infirmiera au fost sanctionate cu diminuarea salariului pe o perioada de 3 luni.

Personalul angajat si colaboratorii

In centru lucreaza ca angajati: un sef de centru, un contabil, doi fochisti, un mecanic, un electrician, o spalatoreasa, o lenjereasa, un ingrijitor la curatenie, un ingrijitor pentru copii, trei infirmiere, o bucatareasa (ar mai avea nevoie de inca doua), un sofer, un administrator, trei asistenti sociali si trei psihologi. (dintre care unul este in concediu pentru crestere copil). In Centru ar fi necesar un kinetoterapeut si de un logoped. Aceste posturi sunt prevazute pentru noua schema, atunci cand se va face Centru de Recuperare. Tot atunci, 3 educatori vor fi transferati si vor deveni ergoterapeuti; unul deja a urmat cursuri de perefectionare “pe activitati si stimulare senzoriala”. Pana acum in Centru nu au fost posibile tratamente de recuperare si personalul a fost nevoit sa se deplaseze zilnic cu beneficiarii spre alte centre.

Ultima angajare a fost in septembrie 2013 – un infirmier. Sefa de Centru considera ca ar mai fi nevoie de 1 educator, de 1 infirmiera, 2 bucatarese si de un magazioner (in prezent este delegata o asistenta cu decizie interna pe acest post). De asemenea este liber 1 post de asistenta medicala. Angajarile se fac de D.G.A.S.P.C. Pitesti, Centru nu are personalitate juridica si nu poate face angajari.

Personalul din Centru sustine ideea organizarii unor ateliere protejate pentru copii pentru ca beneficiarii sa fie angrenati in diferite activitati practice si sa invete si o meserie/mestesug. Au existat incercari de a-i angaja pe tinerii majori : un baiat la o moara cu 4 ore iar altul la o familie care are o mica afacere si care l-ar putea si gazdui. Nu exista colaborari cu institutii publice sau fundatii pentru  insertia profesionala a tinerilor. Tot ce au facut au facut prin eforturi proprii.

De asemenea, au existat plangeri din partea personalului ca alocatia pentru hrana zilnica a copiilor este extrem de mica si nu este suficienta pentru a oferi 3 mese pe zi si 2 gustari.

 Concluzii si recomandari :

– Centrul de Resurse Juridice considera ca se impune angajarea de personalul auxiliar (bucatar si ajutor de bucatar) pentru a nu mai fi necesar folosirea beneficiarilor la activitati zilnice in bucatarie. 

 – Renovarea cat mai urgenta a cladirii inchise si mutarea unei parti din beneficiari in acel spatiu.

– Reamenajarea intregii curti avand in vedere starea de uzura (rugina) a tuturor obiectelor ce se afla cu spatiile din curte si amenajarea unor spatii de recreere si joaca pentru copii